راه کار جالب امام کاظم در جذب فرد ناصبی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راه کار جالب امام کاظم در جذب فرد ناصبی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راه کار جالب امام کاظم در جذب فرد ناصبی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و منتخب مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری شامگاه ۱۳ اردیبهشت در مراسم عزاداری که به مناسبت شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) در مؤسسه فقهی دارالثقلین برگزار شد با بیان این که اقامه مراسم برای اهل بیت (ع) دارای اهداف، آثار و برکات فراوانی است، اظهار داشت: یکی از برکات این مجالس صیانت از مکتب آسمانی این خاندان و جلوگیری از فراموش شدن یاد، نام، فرهنگ، ادب و اخلاق این خاندان عصمت و طهارت است.
این نخبه تبلیغی ادامه داد: از آثار مهمی که برپایی و حضور در این مجالس دارد، آشنایی با سیره این عزیزان خدا و تخلق به اخلاق اهل بیت (ع) و تأدب به آداب آن ها است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که اخلاقیات امام کاظم (ع) برای همه ما سازنده است، خاطرنشان کرد: یکی از صفاتی که برای همه ما درس است صبر و تحمل بالای ایشان است که به همین دلیل به کاظم شهرت پیدا کرده بود؛ در کلام بزرگانی از جمله شیخ مفید به این مطلب تصریح شده است که به خاطر حلم و بردباری فراوانش و گذشت و چشم پوشی از کسانی که در حق او بداخلاقی می کردند در جامعه به عنوان کاظم معروف بود؛ خشم خود را فرو می برد و عکس العمل نشان نمی داد و در برابر بداخلاقی های مخالفان هیچ گاه ابراز خشم نمی کرد.
وی افزود: روایت است روزی حضرت امام کاظم (ع) امر فرمودند که همه فرزندان در محضر مبارک ایشان بیایند و پس از آن که آمدند حضرت فرمودند ای فرزندان من شما را به اخلاقی سفارش می کنم که اگر رعایت کنید ضرر نمی بینید و آن این است که اگر کسی پیش شما آمد و از سمت گوش راست شما سخنی که باعث رنجش شما است به شما گفت و در همان حال از گوش چپ شما عذرخواهی کرد عذر او را بپذیرید و در تلاش برای مقابل به مثل بر نیایید چراکه مهربانی و رحم باعث می شود که روح و روان شما آرام و آن شخص اسیر محبت شما بشود.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی با اشاره به این که خیلی ها دم از محبت و گذشت می زنند ولی در مقام عمل، کاری نمی کنند، ابراز کرد: اگر همین فرد را با یک انتقاد آزمایش کنید به هم می ریزد؛ تمایز ماهوی و جوهری وجود اهل بیت (ع) و شیعیان و پیروان راستین آن خاندان با ما در این است که آن ها به هر چه می گویند پایبند هستند و به دیگران آن چه را عمل کرده اند توصیه می کنند.
وی ادامه داد: شیخ مفید در ارشاد می گوید: مردی از فرزندان عمر بن خطاب در مدینه بود و کار او اذیت کردن حضرت موسی بن جعفر (ع) بود و به ایشان رسما دشنام می داد و برای این که ایشان را عصبانی کند به مقدس ترین مقدس ها یعنی امیرمؤمنان دشنام می داد و اصحاب می خواستند او را بکشند ولی حضرت به شدت نهی می کرد؛ روزی حضرت مقدار زیادی به او پول داد که این شخص پشیمان شد و پیشانی حضرت را بوسید و معذرت خواهی کرد و حضرت یک تبسمی کرد و از آن جا رفت؛ این شخص شب به مسجد آمد و گفت خدا می داند چه کسی را باید رهبر جامعه اسلامی قرار بدهد که در این هنگام حضرت به اصحاب خود فرمود من از شما سؤال می کنم کدام خیر است تصمیمی که شما داشتید بهتر بود یا این روش که من او را با این عمل بنده خود کردم؛ مشکل ما در دنیای امروز این است که طعم شیرین اخلاق آسمانی را نچشیده ایم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تاریخ فدک و روایات علت غصب فدک ابراز کرد: روایت داریم دشمنان فدک را از تصرف اهل بیت (ع) خارج کردند تا دست آن ها تهی باشد؛ همچنانکه امروز نیز صاحبان قدرت همیشه می خواهند دیگران از نظر مالی در ضعف باشند تا به آنها محتاج باشند؛ دشمنان می دانستند اگر دست اهل بیت (ع) باز باشد هرکس به آن ها مراجعه می کرد دست رد به سینه او نمی زدند.
وی با ابراز تأسف از این که اخلاق امام کاظم (ع) در فروبردن خشم در جامعه ما کمرنگ است خاطرنشان ساخت: آیا ما با مخافان و معاندان چنین رفتاری کرده ایم؟ آیا توانستیم با رفتار امام گونه دشمن را جذب کنیم و بدی های آن ها را نادیده بگیریم؟ اخلاق ما عامل دشمن تراشی شده است؛ اگر اخلاق کاظمی را در زندگی پیاده کنیم مقدار زیادی از مشکلات علاج می شود؛ این اخلاق باید در جامعه ما گفتمان شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: مجلس خبرگان ،حجت الاسلام حسینی خراسانی، امام کاظم

تاريخ : سه شنبه 20 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.