ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اخبار ویژه سه شنبه ۲۵ خردادماه

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اخبار ویژه سه شنبه ۲۵ خردادماه

صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | شهرآرانیوز

اخبار ویژه سه شنبه ۲۵ خردادماه

پایگاه بصیرت

روزنامه کیهان **

شناسایی یک میلیون خانه خالی با ۶ سال تأخیر!

در آخرین هفته‌های دولت اعلام شد: حدود یک میلیون واحد مسکونی خالی برای اخذ مالیات شناسایی شده است!
دولت و وزارت مسکن آن حدود ۶ سال است که از مسئولیت قانونی شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آن (برای مبارزه با احتکار مسکن و تورم ناشی از آن) طفره می‌روند. اما اکنون در حالی که دو ماه تا پایان دولت روحانی باقی مانده، خبر‌ها از شناسایی یک میلیون واحد مسکونی حکایت می‌کند.
به گزارش روزنامه سازندگی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از شناسایی حدود یک میلیون خانه برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی خبر داده است.
محمود محمودزاده با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اساسی تعادل بازار در کوتاه‌مدت، عرضه واحد‌های آماده و نیمه‌آماده به بازار مسکن است، اظهار کرد: تکمیل و عرضه واحد‌های نیمه‌تمام مسکن مهر، تعاونی‌ها و بخش خصوصی و واحد‌های آماده‌ای که به قصد سرمایه‌گذاری بودند یا فاقد سکونت عرضه نمی‌شدند بر بازار مسکن تاثیر بسزایی دارد.
وی بیان کرد: سیاست بعدی در حوزه تعدیل قیمت‌ها مربوط به مصوبه مجلس درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی بود که قانونگذار از سال ۹۴ این تکلیف را به‌عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته بود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رونمایی سامانه شناسایی بر مالیات‌های خانه خالی در بهمن ۹۹، گفت: در اجرای این طرح به‌دنبال پالایش روزانه هستیم تا نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد. این پالایش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مالکان خانه‌های خالی برای اقدام به عرضه برای فروش یا اجاره واحد مسکونی خود کرده‌اند... در ابتدای سال نیز نسبت به بارگذاری اطلاعات در این سامانه اقدام و این مسئله باعث شد که بیش از ۱۳/۴ میلیون واحد مسکونی ارزیابی شود که از این میزان مسکن، بیش از یک میلیون واحد خالی از سکنه تشخیص داده شد.
وی با بیان اینکه پس از شناسایی این واحد‌های خالی، برای مالکان پیامک ارسال شد، یادآور شد: همواره در اجرای این طرح به‌دنبال پالایش روزانه هستیم تا نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد.
این پالایش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مالکان خانه‌های خالی اقدام به عرضه برای فروش یا اجاره واحد مسکونی خود کرده‌اند... پیش از این قانون مالیات بر خانه‌های خالی جنبه بازدارندگی قوی نداشت، ولی اصلاحیه مجلس بر قانون قبلی تاثیر مثبت‌تری بر میزان عرضه واحد‌های خالی به بازار دارد.

تراژدی تأمین مالی دولت از بورس باید پایان‌پذیرد

تأمین مالی دولت از بازار بورس باید مدیریت شده باشد و تراژدی حباب بورس با تشکیل دولت جدید پایان‌پذیرد.
این موضوع را روزنامه آرمان از روزنامه‌های حامی دولت مطرح کرده و در تبیین آن نوشته است: اتفاقاتی که از ابتدای سال گذشته تا اردیبهشت امسال برای بازارسرمایه رخ داد باعث زیان‌هنگفت سهامداران شد و این موضوع به آغاز سلسله اعتراضات سهامداران دامن زد.
اگر مدیران متغیر‌های اساسی تاثیرگذار بر بازارسرمایه را دستکاری و دستوری نمی‌کردند، به‌هیچ وجه بازارسرمایه ما حباب نداشت و اتفاقا روان‌شدن بازارسرمایه باید در همان قیمت‌ها صورت می‌گرفت، نباید اینطور می‌شد که بیشتر از ۵۰ درصد از بازارسرمایه دچار ریزش شود و سرمایه‌گذاران ضرر کنند و بعد آن را بر طبل خوشحالی بکوبند که بازارسرمایه یکی دو هفته‌ای در شرایط ثبات قرار دارد.
متاسفانه مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار بر تولید و بازارسرمایه به‌عنوان نماد تولید، نرخ بهره است. نرخ بهره سال‌هاست که دستخوش دستکاری قرار می‌گیرد و منشا اصلی فساد‌های ساختار مالی کشور بوده است. با این نرخ بهره منابع مالی کشور را حبس کرده‌ایم و عملا هزینه تولید را افزایش داده و زمینه‌های فساد را تشدید کرده و منابع را به‌جای هدایت به‌سمت تولید و بازارسرمایه به سمت بازار‌های سوداگرانه و غیرمولد حرکت دادیم و در این سال‌ها تا توانستیم به تولید ضربه زده‌ایم.
دخالت دولت در بازارسرمایه از سه طریق صورت می‌گیرد، یکی از طریق سیستم بانکی و بانک‌مرکزی با دستکاری در نرخ بهره و مولفه‌های عرضه و تقاضای بازار بدهی صورت می‌گیرد. روش دیگر دخالت دولت در بازارسرمایه از طریق مدیریت سازمان بورس است که مقررات حاکم بر بازارسرمایه و معاملات را دستکاری می‌کند و دامنه‌ها را تغییر می‌دهد و روی شفافیت تغییراتی اتفاق می‌افتد و قیمت‌گذاری‌ها را خدشه‌دار می‌کند و ابزاری کوتاه‌مدت به بازار تزریق می‌کند و تمرکزی بر ابزار‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت ندارد.
از منظر دیگری که دولت در بازار سرمایه دخالت می‌کند ضایع کردن حقوق سهامداران در قالب قیمت‌گذاری‌های دستوری محصولات شرکت‌های سهامی عامی است که با یک فرآیندی در بورس پذیرش شده‌اند و آن زمانی که این‌ها وارد بورس شدند دولت تعهداتی نسبت به آن‌ها داشته است. متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری یکی از ام‌الفساد‌هایی است که در اقتصاد ما همیشه وجود داشته است. قیمت‌گذاری دستوری به سرمایه‌گذاران و تشکیل‌دهندگان سرمایه آدرس غلط می‌دهد چراکه وقتی به این شکل قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد ضرروزیان هنگفتی متوجه واحد‌های تولیدی و شرکت‌ها شده و همین موضوع به کاهش رشد و از بین رفتن صنایع منجر می‌شود و سرمایه‌گذاری به‌شدت در برخی از بخش‌ها کاهش پیدا می‌کند.»

کاری که دولت با اقتصاد کرد به روایت آمار

شاخص‌های آماری نشان می‌دهد دولت برخلاف ادعا‌های روحانی و جهانگیری یک عقبگرد جدی برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.
روزنامه فرهیختگان ضمن انتشار این تحلیل نوشت: وضعیت بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در دولت روحانی نگران‌کننده است. همچنین این دولت، رکورددار تنزل شاخص‌های اقتصادی اجتماعی طی چند دهه اخیر است:
رکورددار تورم ۶۴ ساله: دولت حسن روحانی به‌جز سال ۱۳۷۴، در مابقی سال‌ها رکورددار تورم در ۶۴ سال (از سال ۱۳۳۸) اخیر است.
کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید خانوار: در دولت روحانی، سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی به ازای هر ایرانی ۹ کیلوگرم، روغن و چربی‌ها ۳ کیلوگرم، برنج ۵ کیلوگرم و گوشت قرمز ۴ کیلوگرم کاهش یافته و ماهی و میگو نیز تقریبا درحال حذف کامل از سفره‌هاست. در دولت روحانی قدرت خرید خانوار نیز حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.
کاهش ۳۱ درصدی تعداد شاغلان جوان: در دولت روحانی تعداد شاغلان جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۲/۶ میلیون نفر به ۱/۸ میلیون نفر رسیده است.
نرخ بیکاری ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان: در دولت روحانی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حدود ۴۰ درصد در نوسان بوده است.
رکورددار رشد قیمت مسکن: در دولت روحانی قیمت مسکن با رشد ۶۶۵ درصدی از متری ۳/۹ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است. بالاترین رشد سالانه قیمت مسکن طی ۳۰ سال اخیر مربوط به سال ۹۹ با نرخ ۱۲۷ درصد است.
افزایش شکاف طبقاتی: در دولت روحانی ضریب جینی از ۰/۳۶۵ در سال ۹۲
به ۰/۳۹۹۲ رسیده و نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) از ۱۰/۷ به ۱۴ رسیده است.
رکورددار کاهش سرمایه‌گذاری: در دولت روحانی نرخ تشکیل سرمایه ثابت در ۶ سال منفی بوده است.
رشد ۵۹۰ درصدی قیمت خودرو: قیمت خودرو‌های داخلی در دولت روحانی به‌طور میانگین حدود ۵۹۰ درصد و در برخی خودرو‌ها ۶۹۰ درصد رشد داشته است.
رکورددار تورم مصالح ساختمانی: تورم سالانه مصالح و خدمات ساختمانی در سال ۹۹ به ۷۶ درصد رسید که بالاترین میزان آن تا قبل از روحانی حدود ۳۷ درصد بوده است.
رکورددار رشد اقتصادی منفی: نرخ رشد اقتصادی (داده‌های مرکز آمار) در دولت روحانی طی چهار سال منفی بوده است.
رشد بالای اجاره‌بهای خانه: در دولت روحانی اجاره هرمترمربع واحد مسکونی در شهر تهران از ۱۶ هزار و ۵۲۰ تومان به حدود ۶۵ هزار تومان رسیده است.
رکورددار کمترین ساخت‌وساز در ۳۰ سال اخیر: در دوره روحانی ساخت‌وساز در شهر تهران کاهش ۷۰ درصدی داشته است. روحانی رکورددار کمترین ساخت مسکن از سال ۱۳۷۰ به بعد است.
رشد ۷۹۹ درصدی نرخ ارز: در دولت روحانی نرخ ارز با رشد ۷۹۹ درصدی از حدود ۳۵۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۸۵۶ تومان در مهرماه ۹۹ رسید.

همشهری: طرح‌های دولت برای مسکن به شوخی شبیه است

روزنامه همشهری از قول کارشناسان اقتصادی تاکید کرد: هدف‌گذاری‌های دولت در زمینه مسکن به شوخی می‌ماند و گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌کند.
این روزنامه درباره تاثیر دو طرح «اقدام ملی تامین مسکن و مسکن اجتماعی بر بازار مسکن» از قول کارشناسان نوشت: طرح‌هایی نظیر مسکن اجتماعی، مسکن ملی، مختص جوامع توسعه‌یافته‌ای مانند آلمان و فرانسه است که به‌صورت کلی مشکل مسکن ندارند. در این کشور‌ها قیمت مسکن مانند کالا‌های دیگر است؛ ۸ تا ۱۰ درصد یا حداکثر ۱۵ درصد هزینه‌های سبد خانوار‌ها است و به تبع افزایش کالا‌های دیگر، نه به‌صورت افسارگسیخته، بلکه با یک شاخص ثابت افزایش می‌یابد. در این کشور‌ها حاشیه‌نشینی وجود دارد و مشکل مسکن همه اقشار اجتماعی جز بخش اندکی که شامل ۴۰-۵۰ هزار خانوار هستند، حل شده است. با وجود چنین شرایطی که فقط ۴۰ تا ۵۰ هزار خانوار صاحب خانه نیستند، دولت‌ها در این کشور‌ها موظف هستند که سالانه این تعداد خانه تولید و عرضه کنند. در واقع، این وظیفه بدیهی دولت‌ها در تمام کشورهاست که حتی در حالی که مشکل مسکن ندارند، باز سالانه تا ۵۰ هزار واحد را در قالب طرح‌های مختلف تولید کنند. اینکه ما نباید چنین طرح‌هایی را به عنوان طرح مسکن برای جامعه خود فرض کنیم و بخواهیم مشکل مسکن را با آن حل کنیم، مسئولان هنوز بحران مسکن را درک نکرده‌اند و صورت مسئله را کوچک می‌پندارند!
در واقع ما با کسری بسیار بالایی در این بخش مواجه هستیم؛ بنابراین چنین طرح‌هایی بی‌فایده است و مطلقا گرهی از مشکلات باز نخواهد کرد.
اصلا عدد و رقمی که در طرح‌هایی مانند طرح اقدام ملی تامین مسکن هدف‌گذاری شده، با نیاز واقعی بخش مسکن همخوانی ندارد. اگر از اشکالات و نواقص این طرح چشم‌پوشی کنیم و فقط کلیت آن را بپذیریم، بخشی از هدف‌گذاری طرح اقدام ملی مسکن ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است که وقتی آن را با حجم متقاضیانی که در بخش مسکن وجود دارند، مقایسه می‌کنیم، بیشتر شبیه شوخی می‌ماند تا اینکه بخواهد یک حرکت موثر باشد و در قیمت‌ها و بازار مسکن تاثیری بگذارد. طنز تلخ ماجرا وقتی بیشتر می‌شود که مسئولان دست‌اندرکار اعلام می‌کنند که تاکنون فقط ۱۱ هزار واحد افتتاح شده است؛ در شرایط فعلی، این واقعا یک عدد بی‌معنی است. برآورد این کارشناس مسکن این است که طبق محاسبات انجام‌شده بین سال‌های ۱۳۹۵- ۱۴۰۵ باید سالانه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که تاکنون این کار
انجام نشده است.

از وعده حل ۲ ماهه مشکل بیکاری تا ثبت بدترین کارنامه اشتغال

حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۱۳۹۲ وعده می‌داد که دولت با یک برنامه مدبرانه می‌تواند ۳/۵ میلیون بیکار را دارای شغل کند. اما وی ضعیف‌ترین عملکرد در زمینه اشتغال را در کارنامه خود به ثبت رساند.
به گزارش مشرق، روحانی در زمان انتخابات سال ۱۳۹۲ راهکار‌هایی برای اشتغالزایی می‌داد و معتقد بود او در صورت رأی آوردن می‌تواند به سادگی مشکل اشتغال کشور را در اسرع وقت، حتی ۲ ماهه حل کند.
او گفته بود «الان بیش از ۴۱ هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام داریم اگر فقط ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحد‌ها گذاشته بشود همه این‌ها کامل می‌شود و فعال می‌شود و می‌تواند ۴۹۹ هزار نفر را مشغول به کار بکند.
امروز حداقل سه میلیون بیکار داریم اگر این سه میلیون مشغول به کار شوند و هر کدامی به اندازه یک میلیون خدمت کنند در تولید درآمد داشته باشند معنایش این است که در هر ماه سه میلیون نفر اگر یک میلیون درآمدشان باشد در ماه می‌شود سه هزار میلیارد تومان.
من فکر می‌کنم در دادگاه وجدان مردم خیلی‌ها باید بروند دادگاه که چرا کاری نکردند که ما هر ماه سه هزار میلیارد تومان عدم النفع داشته باشیم ضرر کنیم و این جوان‌ها و این سه میلیون نفر بیکار باشند خودشان شرمنده باشند پدر و مادرهایشان.
من از مردم می‌پرسم کدام خانواده است الآن که بیکار نداشته باشد؟ کدام خانواده است که با مشکل بیکاری مواجه نباشد؟ ما نمی‌توانستیم این مشکل را حل بکنیم؟ اگر دولتی با تدبیر کار می‌کرد این مشکل حل و فصل نمی‌شد؟ نمی‌شد ما شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم؟
اگر تولید رونق پیدا کند در بخش‌های مختلف، هم بیکاری حل می‌شود هم وقتی تولید افزایش پیدا بکند عرضه کالا زیاد می‌شود آن وقت در برابر تقاضا، تعادل درست می‌شود. من در موضوع گرانی و بیکاری، مسکن، یارانه و سلامت برنامه دقیق و کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین کرده‌ام و تقدیم ملت ایران می‌کنم.
قرار بود در کشور، سالی ۶۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شود که متأسفانه نشد گرچه هرکس که در هفته یک ساعت کار می‌کند را شاغل می‌گویند. الآن متأسفانه حدود ۳/۵ میلیون بیکار به صورت انباشته وجود دارد. تنها راه برای مهار بیکاری، رشدِ تولید است.
به اعتقاد من در دولت تدبیر و امید و در همان ۲ ماه اول مردم آثار کار‌های انجام شده را هم در تورم و هم در بیکاری خواهند دید.
بنده دو برنامه کوتاه‌مدت سه‌ماهه و میان‌مدت ۴ ساله در این زمینه دارم معتقدم با ایجاد یک دوره تنفس قادر خواهم بود کلیه بنگاه‌های تولیدی را رونق ببخشم و با رونق بنگاه‌های تولیدی نیز می‌توانیم با گرانی بجنگیم و در زمینه اشتغال شرایط را فراهم کنیم.
مشکلات کنونی در حوزه اقتصاد و دیگر بخش‌ها به دلیل مدیریت دولت است و اکنون با یک تدبیر درست می‌توان واحد‌های تولیدی را فعال کرد و اشتغال به وجود آورد که این نیازمند وجود ثبات است چراکه گاهی در عرض یک ماه ۵۰ بار مقررات اقتصادی کشور تغییر می‌کند». مشرق پس از مرور این وعده‌های انتخاباتی روحانی می‌نویسد: حسن روحانی با وجود شعار‌هایی که در سال ۱۳۹۲ در زمینه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری می‌داد، کارنامه به مراتب ضعیف‌تری نسبت به دولت قبل داشته است.
در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم، به طور خالص یک میلیون و ۶۷۱ هزار شغل ایجاد شد، در حالی که در دولت روحانی تاکنون فقط ۹۶۳ هزار شغل ایجاد شده است.
نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در ۸ سال دولت قبل از ۲۴ درصد به ۲۲/۹ درصد کاهش یافت، اما در دولت روحانی به ۲۳/۶ درصد افزایش یافته است.

********************

روزنامه وطن امروز**

گروسی:
آژانس بدون توافق هسته‌ای ایران یک «کور سرگردان» خواهد بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر لزوم احیای برجام تأکید کرد آژانس بدون توافق هسته‌ای ایران یک «کور سرگردان» خواهد بود.
به گزارش فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری «اکسیوس»، توافق هسته‌ای با ایران را لازمه دسترسی آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران توصیف کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر لزوم احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «داشتن توافق هسته‌ای با ایران «ضروری» است، زیرا در غیر این صورت «ما (در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران) یک «کور سرگردان» خواهیم بود».
مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: «خیر! در حال حاضر هیچ اطلاعاتی نشان‌دهنده این امر نیست».
با این حال گروسی ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان غنی‌سازی ایران گفت: «این یک مساله بسیار جدی است. وقتی تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنید، بسیار (به توانایی ساخت بمب اتم) نزدیک می‌شوید. از نظر فنی از مواد (غنی‌شده با) درجه تسلیحات قابل تشخیص نیست، بنابراین وقتی این مساله را به این حقیقت اضافه می‌کنید که دسترسی ما (به تأسیسات هسته‌ای ایران) در حال محدود شدن است، من نگران می‌شوم».
اخیرا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲ گزارش فصلی خود را برای ارائه به نشست این هفته شورای حکام آژانس منتشر کرد که یکی از آن گزارش‌ها مربوط به راستی‌آزمایی اجرای برجام در ایران می‌شد و گزارش دیگر نیز درباره چند موضوع باقیمانده پادمانی است که مورد اختلاف ایران و آژانس بود.
پس از آن نیز گروسی با ادعای شفاف نبودن اعلامیه‌های پادمانی تهران، مدعی شد این مساله بر توانایی آژانس جهت اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نشست شورای حکام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتظاراتش درباره مسائل پادمانی ایران برآورده نشده، ابراز امیدواری کرد محدودیت‌های نظارتی این نهاد در ایران پایان یابد.

***

بلینکن:
محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران فوریت دارد

وزیر خارجه آمریکا با هشدار نسبت به تعلل در ادامه وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران گفت در صورت تعلل آن‌ها دانشی خواهند داشت که بازگرداندن آن بسیار سخت خواهد بود و معتقدم بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران فوریت دارد.
«آنتونی بلینکن» که با شبکه خبری سی‌بی‌اس مصاحبه می‌کرد، درباره برخی گزارش‌ها در این باره که روسیه به دنبال فراهم کردن سامانه‌های ماهواره‌ای پیشرفته برای ایران بوده، گفت: «نخست، زمانی که موضوع به گفتگو‌های هسته‌ای می‌آید، ما به خاطر مذاکرات هسته‌ای هیچ موضوع یا منافع دیگری را معامله نمی‌کنیم، بنابراین من می‌خواهم درباره این موضوع بسیار شفاف باشم. دوم، من قصد ندارم جلوتر از رئیس‌جمهور پیش بروم. گمان می‌کنم وی این موضوع را طی روز‌های آینده با رئیس‌جمهور پوتین مطرح خواهد کرد».
بلینکن همچنین گفت: «از زمانی که ما از برنامه هسته‌ای خارج شدیم و ایران محدودیت‌هایی که توافق بر آن‌ها اعمال کرده بود را نادیده گرفت، این کشور پیش رفته و مواد بیشتری را غنی‌سازی کرده است. ایران در سطوح بالاتری که تحت توافق به آن اجازه داده نشده بود، اقدام به غنی‌سازی کرد. شما در این باره که دستیابی به دانش بوده، حق دارید و اگر این طولانی‌تر شود، اگر آن‌ها به پیشروی ادامه دهند، دانشی خواهند داشت که بازگرداندن آن بسیار سخت خواهد بود. من معتقدم بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به جعبه فوریت دارد که این کار را توافق هسته‌ای انجام داده بود. متاسفانه ایران در حال حاضر خارج از توافق است که این موضوع در نتیجه خروج ما از توافق بوده است».

***

عراقچی:
بدون رفع نگرانی‌های مهم و تحقق اهداف کلیدی ایران، هیچ توافقی نخواهیم کرد

مسؤول هیات مذاکره‌کننده ایران در نشست وین گفت: ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی به دست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شود و اهداف کلیدی ما به دست آید. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.
سیدعباس عراقچی، مسؤول هیات مذاکره‌کننده ایران پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفتگو با پرس‌تی‌وی در وین اتریش به پرسش‌های این شبکه درباره دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران پاسخ داد. عراقچی افزود: ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم یا بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند. ما همچنان به مذاکرات ادامه می‌دهیم. ما عجله نداریم. ما برای خودمان هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و دربرگیرنده مواضعی باشد که ما تاکنون آن‌ها را اعلام کرده‌ایم.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: موضوعات فنی بسیار زیادی وجود دارند که باید حل شوند. ما امروز تصمیم گرفتیم - هم در سطح سیاسی و هم در سطح کارشناسی - به بحث‌ها و گفتگو‌های فشرده ادامه دهیم. به نظر من همه موضوعات، قابل حل شدن هستند منوط به اینکه طرف مقابل بتواند تصمیم خود را بویژه درباره مسائل دشوار و سخت بگیرد.

********************

روزنامه خراسان **

زنگنه: پرونده کرسنت هنوز زنده است

تسنیم- وزیر نفت گفت: از آن جا که پرونده کرسنت زنده است، تاکنون ترجیح کشور این بوده است که به بحث درباره آن ورود نکنیم وگرنه حرف‌های بسیاری هست که اگر گفته شود، شرایط برعکس می‌شود.

درخواست اصناف برای تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات

فارس- نایب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اگرچه اصناف مکرر خواستار تمدید مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد ۹۹ تا پایان شهریور و بازنگری دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم هستند، اما احتمالا دولت برای پرکردن خزانه در سال آخر کار خود موافق تمدید این مهلت نیست.

عقبگرد اقتصاد عربستان در سه ماهه ۲۰۲۱

فارس- کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باعث شد تا در سه ماه نخست امسال اقتصاد عربستان رشد منفی ۳ درصدی را تجربه کند.

پیش بینی نفت ۸۰ دلاری در تابستان

فارس- بانک گلدمن ساکس آمریکا در پیش بینی خود درباره قیمت نفت گفت: با توجه به افزایش سریع تقاضا در بازار جهانی قیمت نفت در تابستان رقم ۸۰ دلار در هر بشکه را خواهد دید.

********************

روزنامه ایران **

پاسخ سایت تابناک به پیشنهاد انتخاباتی روزنامه کیهان

خبر اول اینکه، سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی نسبت به یادداشت روزنامه کیهان و پیشنهاد این روزنامه مبنی بر ضرورت کناره‌گیری نامزد‌های موسوم به جبهه انقلاب به نفع یک نفر برای جلوگیری از افتادن اداره کشور به دست مسببان وضع موجود، واکنش نشان داده است.
در بخشی از یادداشت تابناک با تیتر «کناره‌گیری کاندیدا‌های جبهه انقلاب باید بر چه مبنایی صورت گیرد؟» آمده است: آیا صرف تغییر حاکمیت سیاسی در دولت از جناحی به جناح دیگر پیروزی جبهه انقلاب خواهد بود؟ آیا فقط اگر یک کاندیدای جبهه انقلاب پیروز انتخابات بشود، ولی کارآمدی و ارتقای مدیریت صورت نگیرد، این برای انقلاب پیروزی خواهد بود؟ مسلماً که این طور نیست. طرفداران و تحلیلگران جبهه انقلاب آدرس اشتباهی ندهند، پیروزی جبهه انقلاب به صرف پیروزی در صبح روز بعد از انتخابات و منتخب شدن کاندیدای منتخب آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. پیروزی جبهه انقلاب با روی کار آمدن دولتی کارآمد، مدیر و دلسوز که بر فقر و فساد و تبعیض غلبه کند و آرامش و رفاه را در جامعه حاکم کند و دشمنان نظام و مردم را ناامید کند، تحقق می‌یابد و رسیدن به این مقصود با نتیجه‌گیری که آقای شریعتمداری در سرمقاله کیهان نموده است، همخوانی ندارد. این یادداشت افزوده: برادر حسین! راه صحیح این نیست که ببینیم چه کسی در نظرسنجی‌ها آرای بیشتری دارد و بقیه به نفع او کنار بروند و این پیروزی جبهه انقلاب را تضمین می‌کند. طبیعی است که وقتی همه امکانات و تشکل‌ها و ساز و کار انتخاباتی جبهه انقلاب از یک کاندیدا حمایت می‌کند، رای او فعلاً در نظرسنجی‌ها بالاتر باشد؛ اما آیا این کارآمدی و مدیریت و چیدمان صحیح نیرو‌های انقلاب را هم تضمین می‌کند؟ مسلماً این طور نیست. چه بسا اگر همه این ابزار و حمایت‌ها از یکی دیگر از کاندیدا‌های پنجگانه جبهه انقلاب هم صورت می‌گرفت، همین اقبال برای او رقم می‌خورد و خواهد خورد.

نتانیاهو: در ایران جشن گرفته‌اند!

دست آخر اینکه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در اظهاراتی که بیانگر عصبانیت او از پایان ریاستش بود، گفت: در ایران جشن گرفته‌اند، اما من بزودی بازمی‌گردم! به گزارش نورنیوز، او در واکنش به رأی اعتماد کنست به کابینه جدید رژیم صهیونیستی گفت: امروز در ایران با دیدن کابینه ضعیف و سازشگری که در اسرائیل به روی کار آمده است و نخواهد توانست مانند من در برابر امریکا و جامعه بین‌المللی بایستد، جشن گرفته‌اند. نتانیاهو اضافه کرد که دوران قدرت نفتالی بنت که از دید وی بر اساس «اتحاد خائنانه» تشکیل شده است، بسیار کوتاه خواهد بود و حزب لیکود با قدرت باز خواهد گشت و او دوباره سکان را به دست خواهد گرفت. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به برکناری نتانیاهو در توئیتی نوشت: «پس از مدتی طولانی از جنگ و تجاوز علیه فلسطینی‌ها و تهدید‌ها علیه جمهوری اسلامی، ظالم سقوط می‌کند، غزه نشانه پیروزی را بلند می‌کند و ایران مسیر عزت را می‌پیماید. شاید کسی که بعد از او می‌آید، یاد بگیرد ساختاری که بر اساس تجاوز و اشغالگری باشد، چندان باقی نخواهد ماند.»

********************

روزنامه شرق**

آغاز نشست غیررسمی صلح افغانستان در پاکستان

چهره‌های سیاسی، دیپلمات‌های پیشین، اعضای جامعه مدنی افغانستان و پاکستان و نمایندگان زن جلسه دو‌روزه غیررسمی (تراک۲) را در اسلام‌آباد شروع کردند تا درباره روند صلح افغانستان گفتگو کنند. این نشست در میانه پیشروی طالبان به‌سوی شهرستان‌های افغانستان، اوج تنش‌ها بین کابل و اسلام‌آباد، توقف گفتگو‌های صلح دوحه و خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور انجام می‌شود. شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در پاکستان در بازگشایی نشست صلح در اسلام‌آباد حضور داشتند. انستیتوی صلح منطقه‌ای اسلام‌آباد که این جلسه را برگزار کرده، می‌گوید که هدف از این گفتگو فراهم‌کردن بستری برای تبادل نظر درباره بسیاری از مسائلی است که بخش مهمی از صلح و توسعه است. به گفته حسن روئف، رئیس انستیتوی صلح منطقه‌ای اسلام‌آباد و مشاور نخست‌وزیر پاکستان، در این دو روز موضوعات مهمی مورد بحث قرار خواهد گرفت: «شرکت‌کنندگان همچنان درباره پویایی روند صلح، امید‌ها و موانع، نقش مرکزی زنان در آینده افغانستان و اهمیت فراگیری برای توسعه و پایداری اجتماعی و وضعیت پس از خروج نیرو‌های آمریکایی، ایجاد همکاری اقتصادی برای توسعه ماندگار، همکاری پارلمانی، تقویت دموکراسی و تحکیم روابط دوجانبه گفتگو خواهند کرد». برخی نمایندگان هیئت مذاکره‌کننده افغانستان و مقام‌های پاکستان در قطر نیز از راه دور در این نشست شرکت خواهند کرد. امیدواری شرکت‌کنندگان این است که راهی برای شکستن بن‌بست ۹ماهه در روند صلح افغانستان فراهم شود و طالبان و هیئت مذاکره‌کننده دولت سرانجام بتوانند به پیشرفتی در نشست صلح قطر برسند و سطح خشونت‌ها در کشور کاهش یابد. هم‌زمان پاکستان بسیاری از رهبران تراز اول کشور را برای مشورت درباره نقش پاکستان در زمینه‌سازی روند شکننده صلح افغانستان به اسلام‌آباد دعوت کرده است. منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، در این زمینه با حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، صلاح‌الدین ربانی، رئیس جمعیت اسلامی و عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی، دیدار و گفتگو کرده است تا آن‌ها را به سفر به پاکستان تشویق کند. با تمام این تلا‌ش‌ها دولت افغانستان، پاکستان را به پشتیبانی از طالبان و جنگ اعلام‌نشده علیه خود متهم می‌کند و راه رسیدن به صلح را قطع حمایت اسلام‌آباد از طالبان می‌داند.

نخستین گفت‌وگوی تلفنی بایدن با بنت:
دوستی بهتر از آمریکا برای اسرائیل وجود ندارد

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر جدید اسرائیل در اولین گفت‌وگوی خود بر سر همکاری نزدیک در مسائل امنیتی منطقه، به‌ویژه پرونده ایران توافق کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن یکشنبه پس از اعطای رأی اعتماد به کابینه جدید اسرائیل ازسوی کنست، با نفتالی بنت تماس گرفت و تصدی پست نخست‌وزیری را به او تبریک گفت. بایدن همچنین پیش از این تماس در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، گفت: «من به نفتالی بنت، نخست‌وزیر، یائیر لاپید، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و همچنین همه اعضای کابینه جدید اسرائیل به نمایندگی از مردم آمریکا تبریک می‌گویم. من مشتاقانه منتظر همکاری مشترک با نخست‌وزیر بنت در تقویت همه جنبه‌های این رابطه هستم». بایدن افزود: «هیچ دوستی بهتر از آمریکا برای اسرائیل وجود ندارد. روابطی که مردم ما را متحد می‌کند گواه ارزش‌های مشترک ما و دهه‌ها همکاری نزدیک است. همچنان به تقویت مشارکت خود ادامه می‌دهیم و ایالات متحده در حمایت از امنیت اسرائیل ثابت‌قدم است».

*****************************************


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: انتخابات
برچسب‌ها: ره توشه انتخابات، ره توشه انتخابات ۱۴۰۰ ،ره توشه تبلیغی ،ره توشه

تاريخ : شنبه 25 / 3 / 1400 | 8:52 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.