«معنویت و اخلاق» موتور محرکه در مسیر گام دوم انقلاب است
به گزارش خبرنگار وسائل، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در هفت راهبرد «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «خودکفایی اقتصادی»، «عدالت و مبارزره بافساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی، مرز بندی با دشمن» و «سبک زندگی» را مطرح ساختند. یکی از موارد مطرح شده موضوع «معنویت و اخلاق» است که این مهم در تمام سطوح جامعه با تکیه بر تهذیب نفس و تمرین فضائل اخلاقی حاصل میشود. امری که در دنیای غرب در سایه سلطه نظامهای کاپیتالیسم غربی و سوسیالیسم شرقی که متکی بر لذتطلبی و شهوتگرایی است، مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.
رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم درباره نقش معنویت در پویایی و پیشرفت جامعه و به تبع نقش آن در تمدنسازی میفرمایند: «معنویت به معنای برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل، اخلاص، ایثار، توکل، ایمان درخود جامعه است و اخلاق به معنای رعایت فضیلتهای چون خیرخواهی، گذشت،.... شجاعت، تواضع اعتماد به نفس و خلقیات نیکو است. معنویت و اخلاق، جهتدهنده همه حرکتها و فعالیت فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است، بودن آنها محیط زندگی راحتی با کمبودهای مادی بهشت میسازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی، جهنم میآفریند».
«معنویت و اخلاق: معنویت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکو است. معنویت و اخلاق، جهتدهنده همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی، بهشت میسازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی، جهنم میآفریند.
شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد؛ این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به دست نمیآید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، اما اولاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراینباره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضد معنویت و اخلاق، به شیوهی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنمیها مردم را با زور و فریب، جهنمی کنند.
ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدم معنویت و ضدم اخلاق نهاده است و هماکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را به چشم خود میبینیم. دستگاههای مسئول حکومتی در اینباره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد و این البته به معنی رفع مسئولیت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دورهی پیشِرو باید در اینبارهها برنامههای کوتاه مدت و میان مدت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ انشاءالله.»
در موضع معنویت و اخلاق نیز باید گفت بیتفاوتی جدی به موضوع «تهاجم فرهنگی» سبب شد تا با اوضاع غیرقابل قبول کنونی برسیم. وضعیت حجاب دختران و بیثباتی اخلاقی پسران هر چند مطلق نیست و جامعیت ندارد اما باید این را بپذیریم که این مقدار از سو اخلاق نیز شایسه ایران اسلامی نیست. تاکید مداوم مقام معظم رهبری بر تهاجم فرهنگی و بیتوجهی ما چه مردم و چه مسئولان به این امر مهم سبب شد که با ولنگاری فرهنگی روبهرو شویم.
وجود معنویت و اخلاق است که به علم و اقتصاد و عدالت و آزادی و سبک زندگی جهت میدهد. بعید نیست که ما روزی در حوزه علم از غرب پیشی بگیریم اما این پیشرفت بدون معنویت و اخلاق ثمری نخواهد داشت. آیا پیشرفت بدون توجه به اخلاقیات میتواند تضمین کننده این باشد که در چاهی نیافتیم که غرب گرفتار آن است. این نکته مهم را نیز باید گفت که اخلاقیات را چگونه و با چه ایدئولوژی و مکتبی باید تعریف کرد؟
چندگانگی از تعریف اخلاق و معنویت است که با همه پیشرفت علمی در غرب میبینیم سبب شده تا غرب با بحران اخلاقی روبهرو شود. از همین روست که امام راحل میفرمایند همه چیز باید اسلامی شود. از سیاست و فرهنگ و هنر و اقتصاد و ورزش و مدرسه و دانشگاه تا جزییترین مسائل خانواده باید رنگ و بوی اسلامی به خود بگیرد.
در این راستا میزگردی در زمینه بیانیه گام دوم با عنوان «معنویت در گام دوم انقلاب» با تکیه بر تبیین شاخصههای معنویت اسلامی در راستای مقابله با فعالیت کانونهای ضدمعنویت در کشور با حضور حجج اسلام سیدهادی سیدوکیلی، مرتضی کربلایی و مرتضی سلطانی تهرانی، مدرسان حوزه و دانشگاه در سالن کنفرانس خبرگزاری فارس برگزار شده است.
در این میزگرد، موضوعاتی نظیر آسیبشناسی و راهبردهای تقویت معنویت اسلامی، شاخصههای معنویت اسلامی و معنویتهای کاذب، چشمانداز معنویت در ایران معاصر، جریانشناسی و علتکاوی گرایش به معنویتهای کاذب مورد مداقه و بررسی قرار گرفت که مشروح آن در ادامه میآید:
نظرات شما عزیزان: