شب قدر شب بیدار شدن است، نه بیداری کشیدن

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

شب قدر شب بیدار شدن است، نه بیداری کشیدن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

شب قدر شب بیدار شدن است، نه بیداری کشیدن

آری، شب قدر، شبی است که صبحش آفتاب آسمان بدون شعاع طلوع مى‏كند و هواى روزش معتدل است هر چند در تابستان باشد.

در منهج الصادقین در تفسیر سوره ((قدر)) از پیامبر خدا (ص) روایت شده که فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا دارد و مۆمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامى گناهانش آمرزیده می‌شود.»

 

زمانی که به دهه آخر ماه مبارک نزدیک می‌شویم و به یاد شب قدر می‌افتیم دلمان فرو می‌ریزد و با خود زمزمه می‌کنیم: «آخر چه شبی است این شب؟» حتماً می‌دانید که قدر معانی متعددی چون قدرت، تقدیر و اندازه گیرى دارد. شب قدر بر طبق بیان قرآن کریم نامی است برای شبی که در آن قرآن بر پیامبر (ص) نازل شد. شبی که عالم به معنای بی نهایت، آنقدر فرود آمد تا توانست پا به عرصه عالم این جهان گذارد و با آن پیوند خورد. خداوند در سوره قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ» ما این قرآن را در شب قدر نازل کردیم.

شب قدر شب بیدار شدن است، نه بیداری کشیدن

 شب قدر را از آن رو «قدر» نامیده‌اند که پروردگار در آن شب حوادث یک سال را تقدیر و اندازه‏گیرى می‌کند. بدین معنا که زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و نیکبختی را از آن شب تا شب قدر سال آینده مشخص می‌سازد. در این شب فرشتگان گرداگرد بندگان مخلص خدا می‌گردند. در این شب خیر و شر، طاعت و معصیت، مرگ و زندگی و روزی یک سال هرکس مسجل می‌شود. 

در شب قدر، همه کنار یکدیگر متحد می‌نشینند. فقیر و غنی مشخص نمی‌شود؛ همه قرآن بر سر می‌گیرند و دست سوی معبود به آسمان بلند می‌کنند. همه با هم برابر و برادرند، همه با هم یک‌صدا می‌شوند و «الهی العفو» می‌گویند. کودکانی که شب‌های پیش از آن خواب را بهترین ترانه هستی می‌دیدند حالا بیدارند...

 

آری، شب قدر شب بیدار شدن است. هیچ کس قصد خوابیدن ندارد؛ همه می‌خواهند تا خود را در درگاه خدا ایمن کنند و شیطان را از خویش دور سازند. گویی کره خاکی نیز در چنین شبی از خواب رخت بر بسته است. صف مساجد و حسینیه‌ها هم که دیگر جای صحبت ندارد؛ کودکان خوب می‌دانند باید با دل پاکشان دعا کنند. دختران با چادر و پسران با پیراهن‌های مشکی در صف اول می‌نشینند و همراه بزرگ‌ترها دعای جوش کبیر را زمزمه می‌کنند. بعضی از دانش آموزان هم در دل یاد درس هدیه‌های آسمان و معلم خود می‌افتند که از شب قدر برایشان گفته و التماس دعا خواسته بود.

 

ما را هم در این شب از دعای خیرتان محروم نکنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: شب قدر شب بیدار شدن است، نه بیداری کشیدن

تاريخ : پنج شنبه 3 / 4 / 1395 | 3:52 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.