ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

موازین اخلاقی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

موازین اخلاقی

موازین اخلاقی در امر به معروف و نهی از منکر

موازین اخلاقی

معیارها و مشارکت‌های نویسندگان
بر اساس توصیه های ICMJE در مورد انجام ، گزارش‌، ویرایش و انتشار کار علمی در مجلات پزشکی ، همه نویسندگان می بایست از لحاظ مفهومی، فکری، تجربی و تحلیلی نقش چشمگیری در انجام پژوهش،
 
مشارکت در نوشتن و تجدید نظر در نسخه ارسالی را داشته باشند. همچنین هر نویسنده باید به اندازه کافی در این مطالعه مشارکت داشته باشد تا بتواند مسئولیت محتوای فایل نهایی ارسالی را به عهده بگیرد. همه نویسندگان باید معیارهای نویسندگی ذکر شده در ICMJE را رعایت کنند و اگر کسی یکی از این معیارها را دارا نباشد، از لیست حذف می‌شود.
معیارهای توصیه شده توسط ICMJE:
۱. مشارکت اساسی در مفهوم یا طراحی اثر؛ یا کسب ، تجزیه و تحلیل یا تفسیر داده ها برای مطالعه
۲. انجام پیش نویس کار یا ویرایش منتقدانه آن در مورد مفاهیم مهم فکری
۳. تصویب نهایی نسخه ای که منتشر می شود.
۴- توافق نامه جهت پاسخگویی در مورد کلیه ی جوانب کار در اطمینان از اینکه سؤالات مربوط به صحت یا همبستگی مطالعه هر قسمت از کار به طور مناسب بررسی و مورد تایید هستند.
بنابراین ، نویسنده مسئول باید نام محققانی که دارای ویژگی‌های نویسندگی مذکور نیستند، شامل شرکت در بودجه‌بندی، جمع‌آوری داده ها یا نظارت عمومی، را حذف کند.
 
  • تقدیر و تشکر
افرادی که معیارهای نویسندگی ذکر شده را رعایت نکنند باید در بخش تقدیر و تشکر مورد سپاسگزاری واقع شوند. نویسندگان باید اطمینان حاصل کنند که کلیه افرادی که در مطالعه نقشی داشته‌اند ائم از حمایت عمومی، کمک‌های فنی، کمک‌های تحریریه یا رئیس یک واحد، در بخش تقدیر و تشکر مورد سپاسگزاری واقع شوند. حق چاپ باید شامل مجوز کتبی از همه نویسندگان برای انتشار نسخه ارسالی باشد. قبل از ارسال نسخه، نویسندگان باید در مورد ترتیب نام نویسندگان ذکر شده در نسخه ، توافق کنند.
 
  • تغییر در نام نویسندگان
قبل از ارائه نسخه اولیه به این ژورنال ، نویسندگان باید در مورد ترتیب نام نویسندگان ذکر شده در مقاله توافق کنند. هرگونه درخواست تغییر، حذف یا اضافه نمودن نام نویسندگان باید در نامه‌ای به سردبیر مجله توضیح داده شود. این نامه باید شامل امضای تمامی نویسندگان یا ایمیل ارسالی از تمامی نویسندگان باشد.
 
  • کارآزمایی بالینی
 بر اساس کمیته بین‌المللی ویراستاران مجلات پزشکی (ICMJE) "یک کارآزمایی بالینی، مطالعه‌ای است که تاثیر یک یا چند مداخله مرتبط با سلامتی را روی شرکت‌کنندگان یا گروه‌های انسانی بررسی نماید و اثرات آتی آن مداخله را بر روی نتایج سلامتی ارزیابی کند". نویسندگان این نوع کار باید مقالات خود را در یکی از سایتهای مرتبط با ثبت کارآزمایی‌های بالینی مرتبط با ICMJE  ثبت کنند. کد ثبت‌نام و نام ثبت شده در سایت کارآزمایی بالینی باید در بخش "مواد و روش‌ها" آمده باشد. کلیه کارآزمایی های بالینی ایرانی باید در فهرست کارآزمایی های بالینی ایران (www.irct.ir) ثبت شوند تا برای انتشار در نظر گرفته شوند. آزمایشات بالینی ثبت شده در سایت‌های مورد تایید  WHO می‌توانند برای انتشار در نظر گرفته شوند. سایت‌های ثبت نام مورد تأیید WHO به شرح زیر هستند:
- http://rctregistry.tums.ac.ir
- http://www.clicicaltrials.gov
- http://www.anzctr.org.au
- http://isrctn.org
- http:// www.trialregister.nl/trialreg/index.asp
- http://www.umin.ac.jp/ctr
برای رعایت موازین اخلاقی در کارآزمایی‌ها ، تحقیقات بالینی و مطالعات انجام شده بر روی حیوانات باید اعلامیه هلسینکی (انجمن بین المللی تمرین پزشکی) در نظر گرفته شود. مواردی مانند محافظت از اسرار پزشکی ، رضایت بیماران و گمنام بودن بیماران و همچنین تضاد منافع نیز بسیار مهم هستند.
 
  • تضاد منافع
نویسندگان باید کلیه وابستگی هایی را که به ممکن است منجر به تضاد منافع آن ها شود را افشا کنند. از آنجا که تعارض منافع نویسندگان بخشی از اخلاق تحقیق است ، این ژورنال حق اتخاذ تصمیم در مورد مقالاتی را دارد که تضاد منافع در آن ها ذکر نشده است. این مجله به اختلافات و شکایات نویسندگان و حامیان مالی در این مورد پاسخ نخواهد داد.
 
  • تاییدیه اخلاقی
مقاله بایستی دارای تأیید کمیته اخلاق باشد و این موضوع در متن مقاله مورد اشاره قرار گیرد و تاییدیه کمیته اخلاق برای دفتر مجله ارسال گردد.
 
  •  رضایت آگاهانه
نویسندگان باید فرم رضایت آگاهانه را قبل از انجام مطالعه از همه مشارکت کنندگان اخذ کنند و یا در صورت عدم توانایی مشارکت کنندگان به ارائه، رضایت آگاهانه از سرپرست قانونی آن‌ها گرفته شود.
 
  • سوء استفاده علمی
سوء استفاده‌ی علمی شامل ساختگی بودن‌، جعل کردن و یا سرقت ادبی با قصد فریب توسط نویسندگان می‌باشد. خطای صادقانه یا اختلاف در تفسیر، سوء استفاده محسوب نمی‌شود. نقض اخلاق نشریات شامل موارد زیر می‌باشد: عدم آشکارسازی تضاد منافع در مسائل مالی بین نویسندگان؛ حذف یک نویسنده شایسته یا اضافه کردن یک نویسنده غیر مشارکت کننده؛ عدم ارائه وضعیت انتشار در لیست منابع؛ سرقت ادبی از خود بدون ذکر منبع؛ انتشار مطالب کپی برداری شده یا تکراری ؛ و درج یک یا چند جمله ازمنبع دیگر بدون استناد به منبع اصلی و قرار دادن جمله (ها) درعلامت نقل قول.
این ژورنال مسئولیت جدی برای اطمینان از یکپارچگی علمی مطالب دارد و هرگونه ادعای تخلف را پیگیری می‌کند. ویراستاران OHHP موازین اخلاقی COPE که در سایت
 http://publicationethics.org/resources/code-conduct قابل مشاده است، را رعایت می‌کنند.  جریمه‌ی مصادیق عدم صداقت آکادمیک ، از جمله سرقت ادبی، کپی برداری و انتشار تکراری براساس دستورالعمل های COPE مدیریت خواهد شد.
اگر پانل صداقت علمی مجله چنین نتیجهگیری کند که احتمال منطقی برای تخلف وجود دارد، بسته به میزان  تخلفات ظاهری، هر یک از گزینه‌های زیر را در نظر می‌گیرند. پاسخ ها ممکن است جداگانه یا ترکیبی اعمال شوند و اجرای آنها به شرایط پرونده و همچنین پاسخ‌های طرفین و نهادهای شرکت کننده بستگی دارد. گزینه‌های زیر به ترتیب و بر اساس شدت نقض قوانین اعمال می شوند:
نامه توضیح (و آموزش) که فقط برای شخصی (افراد) که علیه او شکایت شده ارسال می‌شود. در این حالت به نظر می‌رسد که از اصول یا رویه‌های مشخص شده به دلیل سوء تفاهم و یا خطای ناآگاهانه تخطی شده است.
نامه‌ای توجیهی برای شخص (افرادی) که علیه او شکایت شده است، این نامه شامل هشدار در مورد عواقب چنین مواردی در آینده است و به نظر می‌رسد خطاها کاملاً ناآگاهانه نبوده است.
نامه‌ای توجیهی برای همه‌ی نویسندگان فرستاده می‌شود. در این نامه تمامی نویسندگان در مورد یافته‌های پانل صداقت علمی مطلع می‌شوند و در مورد پیامدهای چنین مواردی در آینده به آن‌ها هشدار داده می‌شود.
نامه رسمی به شرح فوق که شامل درخواست کتبی به موسسه(های) ناظر مبنی بر انجام تحقیقات و بررسی یافته‌های تحقیق و دادن گزارش کتبی به ژورنال است.
انتشار اطلاعیه‌ای که نشان‌دهنده‌ی انتشار مجدد یا سرقت ادبی مقاله است (در صورتی که مستند باشد ). چنین نشریاتی نیاز به تأیید نویسندگان ندارند و ممکن است به مؤسسه‌ی آنها و در صورت لزوم به آژانس تأمین اعتبار آن‌ها نیز گزارش شود.
بازگیری رسمی یا پس‌گیری مقاله از ادبیات علمی که در مجله منتشر شده است.
 
سرقت علمی
تمام دستنوشته‌های دریافت شده از نظر سرقت ادبی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و بخش‌هایی که ممکن است منجر به سرقت ادبی شود، مشخص میشوند. چاپ مجدد ، ترجمه یا ارائه مقاله به مجلات دیگر بدون مجوز، جز نقض قانون انتشار و تحقیقات محسوب میشود.
اگر آشکار شود که یک نسخه به طور هم زمان تحت بررسی ژورنال دیگری قرار دارد یا در جای دیگری منتشر شده است‌، بلافاصله از روند بررسی و داوری خارج خواهد شد و بنابراین به قانون انتشار نسخه کپی محکوم می‌شود. علاوه‌بر‌این‌، اگر مشخص شود که داده‌ها‌، تصاویر یا هر قسمت از نسخه‌ی ارسالی دستکاری یا تحریف شده‌اند، تحت قانون تحریف و ایجاد داده قرار می‌گیرند.
 
  • خط مشی دسترسی آزاد
مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت  برای دسترسی مقالات هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. بارگیری کامل متن کلیه‌ی مقالات جدید و بایگانی شده و ثبت نام در وب سایت مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت نیز رایگان است.
مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت  به خوانندگان اجازه می دهد متن کامل مقالات را بخوانند و بارگیری ، کپی ، توزیع ، چاپ ، و جستجو کنند همچنین این امکان را برای محققان فراهم میکند که به مقالات رفرنس داده  واز آنها برای هر هدف قانونی دیگری استفاده کنند.
مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت  به دیگران اجازه می دهد تا مطالعات چاپ شده را توزیع و باز ترکیب کنند، و مطالعات جدیدی با استفاده از نتایج مطالعات قبلی انجام دهند البته این کار باید با ذکر منبع و رفرنس دقیق باشد .
مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت دارای یک سیاست بارگزاری ثبت شده است.
مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت به نویسنده (ها) اجازه می‌دهد تا حق چاپ را بدون محدودیت نگه دارند.
مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت به نویسنده (ها) این امکان را میدهد که حقوق انتشار را بدون محدودیت حفظ کنند.
مجله بهداشت کار و ارتقای سلامت هیچ گونه هزینه ای دریافت نمی‌کند.
 
  • هزینه‌ی انتشار
هیچ هزینه‌ای برای انتشار صفحات در این مجله وجود ندارد.
 
  • سیاست تبلیغات
در این مجله هیچ نوع تبلیغاتی، ائم از چاپی و آنلاین صورت نمی‌گیرد.
 
  • خط مشی بایگانی
مقالات منتشر شده در وب سایت مجله بایگانی شده اند و همچنین در چندین پایگاه داده بین المللی در سراسر جهان برای افزایش میزان مطالعه و حفظ دیجیتالی طولانی مدت نمایه گردیده اند.
این بایگانی ها شامل موارد زیر است:
-Index Copernicus
- Google scholar 
- Doaj
 و غیره.
* کلیه نشریات همچنین در بایگانی دانشکده بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بایگانی می شوند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موازین

تاريخ : پنج شنبه 19 / 9 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.