ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

۱۲ فروردین: چرا روزی با این اهمیت، مظلوم است؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

۱۲ فروردین: چرا روزی با این اهمیت، مظلوم است؟

12 فروردین: چرا روزی با این اهمیت، مظلوم است؟

۱۲ فروردین با تمام ویژگی‌های استثنایی خود، به‌دلیل قرارگرفتن در ایام تعطیلات در مظلومیتی قرارگرفته که در نوع خودش استثنا به‌نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی نام‌گذاری شده است؛ روزی که نماد اراده، نقش و تأثیرگذاری مردم در نظام جمهوری اسلامی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی معتقد بودند که به‌دلیل علنی و صریح بودن همراهی مردم با جمهوری اسلامی نیازی به رفراندوم و به‌رأی گذاشتن نیست اما حضرت امام به‌عنوان مخالف جدی این طرح، معتقد بود که ادامه انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی تنها با اراده و نظر مردم ممکن است و بر همین اساس بود که رأی بیش از 98 درصد به جمهوری اسلامی، این روز را به یکی از روزهای ماندگار در تقویم ایران اسلامی تبدیل کرده است. امام در پیامی که در 4 فروردین 1358 پخش گردید، صراحتاً اعلام کردند که "شما ملت ایران در انتخاب نوع حکومت آزاد هستید، یعنی می‌توانید به هر نظام مورد دلخواه رأی دهید اما خود من به جمهوری اسلامی رأی می‌دهم".

رفراندوم 12 فروردین در حالی انجام شد که تنها 50 روز از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و هیچ ساختاری برای حکومت تشکیل و حتی طرح نشده بود. برگزاری رفراندوم بعد از 50 روز در تاریخ هیچ انقلابی ثبت نشده است و بر همین اساس است که برخی مورخان می‌گویند رفراندوم 12 فروردین به‌عنوان نماد مردمی بودن انقلاب اسلامی برای همیشه در تاریخ ثبت شده و هیچ رقیبی ندارد. اصل مسئله برگزاری رفراندوم نیز حائز اهمیت است چرا که برخی می‌گفتند حمایت مردم از جمهوری اسلامی علنی، شفاف و به‌وضوح قابل رؤیت است و نیازی به رفراندوم نیست اما امام راحل اصرار به برگزاری رفراندوم داشت و صرف حمایت‌های خیابانی مردم از نظام جمهوری اسلامی را برای شکل‌گیری جمهوری اسلامی کافی نمی‌دانست. در نگاهی دیگر باید گفت که برگزاری رفراندوم بعد از 50 روز نیز امری استثنائی بود چرا که کمتر کسی تصور می‌کرد بعد از گذشت تنها 50 روز از رژیم پهلوی، بتوان نظام جدید را به رفراندوم و رأی مردم گذاشت.

رأی 98درصدی به شکل‌گیری جمهوری اسلامی از ویژگی‌های برجسته 12 فروردین است؛ رأی و اجماعی که تاریخ فقط یک‌بار و آن‌هم برای جمهوری اسلامی ثبت کرده است چراکه در هیچ انقلاب و یا رفراندومی حتی آرای نزدیک به 98 درصد هم به‌چشم نخورده و ثبت نشده است. برخی کشورهای غربی تصور می‌کردند که در بهترین حالت، ممکن است 60 درصد مردم به جمهوری اسلامی آری بگویند و 40 درصد به‌عنوان مخالف مقتدر در صحنه بمانند و یا حتی برخی دیگر تصور می‌کردند که ممکن است مردم به جمهوری اسلامی "آری نگویند" اما با رأی 98/2درصدی مردم به جمهوری اسلامی، دنیا از عقبه مردمی انقلاب اسلامی متحیر ماند و این ویژگی برجسته و خاص نیز در تاریخ برای همیشه به نام جمهوری اسلامی به‌ثبت رسید.

رفراندوم 12 فروردین در حالی با رأی 98درصدی مردم به جمهوری اسلامی انجام شد که برخی تحلیل‌گران وابسته غربی و شرقی، تنها بعد سلبی انقلاب اسلامی را در سرنگونی رژیم پهلوی پذیرفته بودند و تصور می‌کردند که ماهیت انقلاب اسلامی در سرنگونی رژیم پهلوی است و مردم ایران تنها برای سرنگونی رژیم پهلوی متحد شده بودند در حالی که بعد از سرنگونی رژیم پهلوی، ایرانیان به‌رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، مسئله تشکیل نظام اسلامی را با مدل جمهوری اسلامی دنبال کردند و در حقیقت ضمن رد عملی رژیم سابق، رأی به تشکیل نظام جدید با عنوان جمهوری اسلامی دادند و این بعد ایجابی انقلاب اسلامی برای برخی تحلیل‌گران غافلگیر کننده بود.

و حالا 12 فروردین با تمام ویژگی‌های استثنایی خود، به‌دلیل قرار گرفتن در ایام تعطیلات در مظلومیتی قرارگرفته که در نوع خودش استثنا به‌نظر می‌رسد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: وِیژه 12 فروردین

تاريخ : پنج شنبه 12 / 1 / 1401 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.