ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هفت ابزار شیطان برای گمراه سازی بندگان خدا

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هفت ابزار شیطان برای گمراه سازی بندگان خدا

شب قدر
 
 
سلیمان نبی از شیطان پرسید: با امت خاتم النبیین صلی الله علیه و آله چه می‌کنی؟ گفت: آنها را وا نمی‌گذارم تا درهم و دینار را برایشان محبوب‌تر از لااله الا الله قرار دهم.

هفت ابزار شیطان برای گمراه سازی بندگان خدا

در این نوشتار از سری مطالب «ره توشه معرفت»، هفت ابزار شیطان برای گمراه سازی بندگان خدا به استناد سخنان گهربار اهل بیت علیهم السلام تقدیم حضورتان میگردد...

❖❖ ضرورت پایداری در برابر شیطان:

1. دشمنی شیطان: «إنَّ الشَّیطانَ لَکُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً»؛[سوره مبارکه فاطر/ آیه 6] «شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن خود بدارید.»

2. مراقبت بر فریب نخوردن از شیطان: «یا بَنِی آدَمَ لاَیفْتِنَنَّکُمُ الشَّیطانُ کَمَا أخْرَجَ أبَوَیکُم مِنَ الجَنَّةِ»؛[سوره مبارکه اعراف/ آیه 27] «ای فرزندان آدم! [مراقب باشید] شیطان فریبتان ندهد چنان که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون راند.»

3. صف آرایی در برابر وسوسه های شیطانی: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «صافُوا الشَّیطانَ بِالمُجاهَدَةِ وَاغْلِبُوهُ بِالمُخَالَفَةِ؛[بحارالانوار، ج69، ص290] در برابر شیطان برای جنگ با او صف آرائی کنید و با مخالفت بر او چیره شوید.»

 

هفت ابزار شیطان برای گمراه سازی بندگان خدا

❖❖ برخی ابزارهای شیطان در گمراه ساختن انسان:

1. به فراموشی انداختن: «وَإمَّا ینْسِینَّکَ الشَّیطانُ فَلا تَقعُدْ بَعدَ الذِّکری مَعَ القَومِ الظَّالِمینَ»؛[سوره مبارکه انعام/ آیه 68] «و اگر شیطان تو را به فراموشی انداخت، پس از توجه، دیگر با ستمکاران منشین.»

2. دشمنی و کینه انداختن در دلها: «إنَّما یریدُ الشَّیطانُ أنْ یوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَالبَغْضاءَ»؛[سوره مبارکه مائده/ آیه 91] «به درستی که شیطان می خواهد بین شما کینه و دشمنی اندازد.»

3. تزیین اعمال ناپسند: «فَزَینَ لَهُمُ الشَّیطانُ أعْمَالَهُم وَهُوَ وَلِیهُمُ الیوْمَ وَلَهُمْ عَذابٌ ألیمٌ»؛[سوره مبارکه نحل/ آیه 63] «شیطان کردار ایشان (امتهای پیشین) را در نظرشان زینت داد، پس او امروز دوستدارشان است و برای آنها عذابی دردناک است.»

4. وعده های دروغین: «یعِدُهُمْ وَیمَنِّیهِمْ وَما یعِدُهُمُ الشَّیطانُ إلاَّ غُرُوراً»؛[سوره مبارکه نساء/ آیه 9] «[شیطان] وعده شان می دهد و به آرزو کردن وادارشان می کند و جز فریب، شیطان وعده شان ندهد.»

5. ترساندن از فقر: «... اَلشَّیطانُ یعِدُکُُمُ الفَقْرَ»؛[سوره مبارکه بقره/ آیه 268] «شیطان به تهی دستی وعده تان می دهد.»

6. وسوسه: «مِنْ شَرِّ الوَسْواسِ الخَنَّاسِ ۞ الَّذی یوَسْوِسُ فی صُدورِ النَّاسِ»؛[سوره مبارکه ناس/ آیات 4 و 5] «از شر وسواس خناس (شیطان) که در دلهای مردم وسوسه می کند.»

7. یادآوری شهوات، لذتهای زودگذر و آرزوهای بلند: عن الامام الرضا علیه السلام أنَّهُ قالَ: «إنَّ إبْلیسَ لَهُ خُرطُومٌ کَخُرطُومِ الکَلْبِ واضِعَةٌ عَلَی قَلْبِ ابْنِ آدَم یذَکِّرُهُ الشَّهَواتِ وَاللَّذَّاتِ وَیاْتیهِ بِالأمانِی وَیأتیهِ بِالوَسوَسَةِ عَلَی قَلْبِهِ یشَکِّکُهُ فی رَبِّهِ فَإِذا قالَ الْعَبْدُ: «أعوذُ بِاللهِ السَّمیعِ العَلیمِ» أخْرَجَ خُرطُومَهُ مِن قَلبِهِ؛[بحارالانوار، ج67، ص49] برای شیطان پوزه ای است مانند پوزه سگ که آن را در دل آدمی می نهد و او را به یاد شهوات و لذتهای نفسانی می اندازد و او را سرگرم آرزوها می کند و وسوسه را در قلب او می افکند که در نتیجه او را نسبت به آفریدگارش در شک و تردید واقع کند و هر گاه که آن بنده بگوید: پناه می برم به خداوند شنوای دانا، خرطومش را از قلب او بیرون می کند.»

❖❖ ابزار شیطان:

روزی شیطان به صورت پیرمردی در آمد و نزد حضرت سلیمان علیه السلام رفت. حضرت سلیمان علیه السلام از او پرسید: «تو با امت موسی علیه السلام چه می کنی؟» گفت: «حب دنیا را بر دلهایشان می اندازم.» پرسید: «با امت عیسی علیه السلام چه می کنی؟» گفت: «آنها را با تثلیث و شرک، اغواء خواهم نمود.» پرسید: «با امت خاتم النبیین صلی الله علیه و آله چه می کنی؟» گفت: « آنها را وا نمی گذارم تا درهم و دینار را برایشان محبوب تر از لااله الا الله قرار دهم.»[عبدالحسین دستغیب، داستانهای شگفت، تهران، انشارات صبا، 1360 ش، ص 195]

دوزخ است ابلیس و دوزخ اژدهاست
کو به دریاها نگردد کمّ و کاست

هفت دریا را در آشامد هنوز
کم نگردد سوزشش آن خلق سوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه ماه مبارک رمضان

تاريخ : شنبه 7 / 2 / 1401 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.