آنچه از خدا می خواهیم باید در این ماه بگیریم !!

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آنچه از خدا می خواهیم باید در این ماه بگیریم !!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آنچه از خدا می خواهیم باید در این ماه بگیریم !!

آنچه از خدا می خواهیم باید در این ماه بگیریم !!

عکس پروفایل پیشواز ماه رمضان 1399

 

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «رمضان ماهی است که در آن رزق و روزی‌ها تقسیم می‌شود اجل‌ها نوشته می‌شود پیمانهایی که با خداوند بسته می‌شود نوشته می‌شوند و در آن ماه شبی است که هر عملی در آن بهتر از انجام آن عمل در هزار ماه است.»

یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان از حیوان حس روحانیت و خداپرستی است؛ زیرا این حس به طور فطری در نهاد آدمی وجود دارد و دعا زبان حال کسی است که در برابر عظمت زیبایی لطف محبت قدرت و حکمت خداوند قرار گرفته و این همه صفات والا را ستایش می‌کند و از دل و جان به نیایش خدا می‌پردازد. دعا انسان را به خدا نزدیک‌تر و رابطه او را با خدا محکم‌تر می‌کند و سبب می‌شود انسان برای رسیدن به آنچه به زاری و تضرع از خداوند خواسته خود نیز تلاش و کوشش بیشتری کند. دعا موجب پاکی دل و صفای روح و آرامش ضمیر و دوری از گناه می‌شود.[1]

خداوند کریم در قرآن مجید می‌فرماید: « بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‏كند...» [2] و «آیا جز او خدایی هست که دعای بیچاره و درمانده را اجابت کند...» [3]. پیامبر اکرم | و ائمه معصومین علیهم السلام نیز بر دعا و مناجات تاکید فراوان نموده‌اند.

امام باقر علیه السلام در این خصوص می‌فرماید:« افضل عبادات دعا است» [4] و در روایتی دیگر آمده است که دعا و نیایش سلاح مومن است[5]سلاحی در مقابله با سختی‌ها و مصائب و مرهمی است بر جسم روح و روان او و وسیله گشایش گره‌های بسته زندگی و حل مشکلات.

ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند است که مۆمنان را با کارت «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ»[6] به میهمانی خویش دعوت نموده است. این میهمانی هیچ سنخیتی با میهمانی‌های دنیوی ندارد زیرا در آن خداوندِ عالم غنی خالق باقی عزیز و جلیل میزبان انسان هایِ جاهل فقیر فانی مخلوق و ذلیل است. غذای این ماه غذای روح است که برای رشد معنوی و تعالی فرد لازم است. [7] گاه انسان‌ها آن چنان درگیر مادیات و برآورده نمودن تمایلات جسم خویش می‌گردند که از توجه به روح و روان خود باز می‌مانند لذا این ماه فرصت مناسبی برای رشد و تعالی روح و روان انسان است؛ زیرا از فوائد مهم روزه این است كه روح انسان را" تلطیف"، و اراده انسان را" قوى"، و غرائز او را" تعدیل" مى‏كند.

به دلیل آنکه همه مقدرات بندگان در تمام سال در شب قدر و در این ماه تعیین مى‏شود، لذا تلاش و تهجد برای نایل شدن به بهترین مقدرات برای هر فردی در آن شب لازم و ضروری است

این ماه به استناد روایات افضل ماهها در نزد خداوند متعال است که اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش می‌باشد [8] و برای آن اوصاف و ویژگی‌های خاصی در متون روایی آمده است خاصه آنکه شب قدر نیز در آن واقع شده است.

امام صادق علیه السلام در خصوص این ماه می‌فرماید:

«رمضان ماهی است که در آن رزق و روزی‌ها تقسیم می‌شود اجل‌ها نوشته می‌شود پیمانهایی که با خداوند بسته می‌شود نوشته می‌شوند و در آن ماه شبی است که هر عملی در آن بهتر از انجام آن عمل در هزار ماه است.»[9]

در این ماه به دعا و استغفار سفارشات فراوانی شده است.

امیرالمۆمنین علی علیه السلام در این خصوص می‌فرماید:

«بر شما باد به کثرت استغفار و دعا در این ماه زیرا دعا بلا را از شما دفع می‌کند و استغفار گناهانتان را محو می‌کند.» [10]

و در روایتی دیگر در شرح احوال امام زین العابدین علیه السلام در این ماه آمده است:

«در ماه رمضان علی بن الحسین علیه السلام جز دعا استغفار و تکبیر سخنی نمی‌گفت.» [11]

امیرالمۆمنین علی علیه السلام  می‌فرماید: «بر شما باد به کثرت استغفار و دعا در این ماه زیرا دعا بلا را از شما دفع می‌کند و استغفار گناهانتان را محو می‌کند»

بنابر آنچه بیان گردید به طور قطع جایگاه دعا و تقرب به درگاه الهی در سایه دعا و توسل به خداوند در این ماه بسیار والا و عظیم است. زیرا گرچه روزه‌داری در این ماه فوائد و منافع طبی و بهداشتی و... فراوانی دارد اما سحرخیزی تلطیف روح و استجابت دعا در سایه توسل و دعا چیز دیگری است و محروم واقعی کسی است که از این همه خیر و برکت محروم باشد.

خداوندی که هیچگونه نیازی به این قبیل راز و نیازها و عبادات بندگان خویش ندارد از باب تفضل و عنایت چنین فرصت عظیمی را در اختیار این موجود خاکی و خاطی می‌نهد تا اندکی زنگارهای گناه را از روح و روان خویش بزداید و خود را به آنچه شایسته آن است نزدیک نماید. مومن با بهره‌گیری از برکات این ماه می‌تواند به درجات عالی دست یابد و خویش را در شمار مقربان الهی گرداند و از طرفی دیگر فرد گناهکار و نادم نیز فرصتی می‌یابد تا با تضرع و انابه به سوی درگاه حق و تقاضای بخشش و غفران خویش را شایسته عنایات الهی نماید. زیرا خداوند متعال وعده اجابت دعا در این ماه را به تمام سائلان درگاه ربوبی خویش داده است.

و از طرفی به دلیل آنکه همه مقدرات بندگان در تمام سال در شب قدر و در این ماه تعیین مى‏شود، لذا تلاش و تهجد برای نایل شدن به بهترین مقدرات برای هر فردی در آن شب لازم و ضروری است.

بقول حضرت حافظ:

مرا دراین ظلمات آنکه رهنمایی داد       

دعای نیمه شبی بود و گریه سحری

 

پی نو شت ها :

[1] . حداد عادل غلامعلی درسهایی از قران چاپ سوم تهران دفتر نشر فرهنگ اسلامی 1384ش ص352  البقرة/ 183

[2] . الفرقان/77

[3] . النمل/ 62

[4] . ر.ک: حر عاملى، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعه، قم مۆسسه آل البیت علیهم‏السلام قم، 1409 ه ج7 ص30 ح8625

[5] . ر.ک: همان ج7 ص38 ح8654

[6] . البقرة/ 183

[7] . قرائتى محسن ‏تفسیرنور تهران مركز فرهنگى درسهایى از قرآن ‏ ‏1383 ش، ج‏1، ص288

[8] . ر.ک: الكلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق الكافی تصحیح: على اكبر غفارى و محمد آخوندى چاپ چهارم تهران دار الكتب الإسلامیة ‏1407ه ج4 صص66و65 ح4

[9] . همان ج4 ص66 ح2

[10] . همان ج4 صص88 و 89 ح8

[11] . همان

شهربانو زندلشنی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه ماه مبارک رمضان

تاريخ : شنبه 7 / 2 / 1401 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.