مناظره هشام بن حکم با عمرو بن عبید
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1300
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20137
بازدید ماه : 194526
بازدید کل : 1606205
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 28 / 10 / 1395

گفتم : مسئله من همین بود که سئوال کردم آیا پاسخ می دهی ؟

گفت : ای فرزند سئوال کن و اگر چه این سئوال تو احمقانه است!

گفتم : جواب مرا بگو

گفت : سئوال کن

گفتم : آیا چشم داری ؟

گفت : بلی

گفتم

 

: با چشمت چه می کنی ؟

گفت : با آن رنگها و اشخاص را می بینم

گفتم : آیا بینی داری ؟

گفت : بلی

گفتم : با بینی ات چه می کنی ؟

گفت : بوها را استشمام میکنم . گفتم آیا دهان داری ؟

گفت : بلی

گفتم : با دهانت چه می کنی ؟

گفت : طعم و مزه غذاها را می چشم

گفتم : آیا گوش داری ؟

گفت : بلی

گفتم : با گوش ات چه میکنی ؟

گفت : صداها را گوشم می شنوم

گفتم : آیا قوه ادراک و مغز مفکر داری ؟

گفت : بلی

گفتم : با آن چه می کنی ؟

گفت : با آن هر چه را که از راه حواس بر من وارد شود تمیز می دهم

گفتم : آیا این حواس و اعضاء بی نیاز از مغز و قوای دراکه نیستند ؟ گفت : نه

گفتم : چگونه نیازمند به مغز و قوای مفکره هستند ، در حالیکه همه آنها صحیح و سالمند ، عیب و نقصی در آنها نیست ؟

گفت : ای فرزند این جوارح و حواس چون در واقعیت چیزی را که ببینند یا بو کنند یا بچشند یا بشنوند شک بنمایند آنها را به مغز و قوای دراکه معرفی می کنند ، و مغز است که صحیح را تشخیص می دهد و بر آن تکیه می کند و مشکوک را باطل نموده مطرود می نماید!

هشام می گوید : به او گفتم بنابراین خداوند قلب و مغز را برای رفع اشتباه حواس آفریده است ؟

گفت : آری

گفتم : برای انسان مغز لازم است و گرنه جوارح در اشتباه می مانند ؟

گفت : آری

گفتم : ای ابا مروان[8]

خداوند تبارک و تعالی جوارح و حواس انسان را مهمل نگذارده تا آنکه برای آنان امامی قرار داده

 

که آنچه را که حواس به صحت تحویل دهند تصدیق کند و مواضع خطا را از صواب فرق گذارد ، و بر واردات صحیح اعتماد و بر غیر صحیح مهر بطلان زند ، چگونه این خلق را در حیرت و ضلال باقی گذارده ، تمامی افراد انسان را در شک و اختلاف نگاهداشته و برای آنان امامی که رافع شبهه و شک آنان باشد و آنان را از حیرت و سرگردانی خارج کند معین نفرموده است ؟

و برای مثل توئی در بدن تو برای حواس و جوارح تو امامی معین فرماید تا حیرت و شک را از حواس تو بردارد ؟

هشام می گوید : عمر بن عبید ساکت شد و چیزی نگفت ، سپس رو به من نموده گفت :

تو هشام بن حکم هستی ؟

گفتم : نه

گفت : آیا از همنشینان او هستی ؟

گفتم : نه

گفت : پس از کجا آمده ای و از کجا هستی ؟

گفتم : من از اهل کوفه هستم گفت بنابراین یقینا خودت هشام هستی

سپس برخاست و مرا در آغوش خود گرفت و خود از جای خود کنار رفته مرا بر سر جای خود نشانید ، و دیگر هیچ سخن نگفته در مقابل من سکوت اختیار نمود ، تا من از آن مجلس برخاستم .

هشام می گوید : حضرت صادق علیه السلام از بیان این طریق مناظره من بسیار خشنود شده و خندیدند و گفتند : ای هشام!چه کسی به تو تفهیم نموده اینطور مناظره نمائی ؟

عرض کردم : اینطریق را از وجود مبارک شما یاد گرفته ، و بر حسب موارد و مصادیق مختلف خود پیاده می نمایم

حضرت فرمودند : سوگند به خدای که

 

این قسم از مناظره در صحف حضرت ابراهیم و موسی نوشته شده است[9]

چون امام حکم مغز و قلب عالم است لذا سرور و حزن او در جوارح و اعضاء او که یکایک مخلوقاتست اثر می کند .

سیوطی در خصائص الکبری گوید : و اخرج الحاکم و البیهقی و ابو نعیم عن الزهری قال : لما کان صباح یوم قتل علی بن ابیطالب ، لم یرفع حجر فی بیت المقدس الا وجد تحته دم .

و اخرج ابو نعیم من طریق الزهری عن سعید بن المسیب قال : صبیحه یوم قتل علی بن ابیطالب ، لم ترفع حصاه من الارض الا و تحتها دم عبیط . [10]

صبحگاه روزیکه امیرالمؤمنین علیه السلام کشته شدند هر ریگی را که از هر نقطه زمین برمی داشتند در زیر آن خون تازه بود .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: امام شناسی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی