شگفتیهای نهج البلاغه 2 ( زنان،سرشتهای انسان،سرشت آفرینش، سفارشی ارزنده
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1166
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20003
بازدید ماه : 194392
بازدید کل : 1606071
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 24 / 12 / 1395

زنان

بخشى از گفتارى که پس از جنگ جمل و ناروائیهاى عایشه درباره زنان بیان فرمود :

از زنان بد پرهیز کنید و از خوبهاشان پروا گیرید ، در کارهاى نیک فرمانشان نبرید تا از شما نخواهند که در بدیها پیروشان باشید .

سرشت‏هاى انسان

از سخنان امام درباره سرشتهاى انسان .

در وجود انسان نیروهائى از حکمت و غرائزى متضاد ، ایجاد شده است ، اگر امیدوارى به او روى آورد بطمع مى ‏افتد و چون طمع او را به هیجان آورد به حرص و آز کشانده میشود ، اگر غضب ، بسختى به او روى آورد خشمگین مى ‏گردد و اگر راحت و خشنود شود ، خود را از خطرها ، نگاه نمى ‏دارد ، اگر ترسى به او رسد به هراس و پروا میافتد و اگر آسایش یابد ، دچار بى ‏خبرى مى‏شود ، اگر سرمایه‏اى بچنگ آورد بخوشگذرانى میپردازد و اگر اندوهى بسراغش آید ، آه و ناله و زارى برسوائیش میکشاند ، اگر اندوه تنگدستى به او رسد گرفتار بلا میشود ،و اگر گرسنگى سراسیمه ‏اش کند از ناتوانى زمینگیر میگردد و اگر شکمش خیلى سیر شود در دو بیمارى برنجش مى ‏اندازد ، پس هر تقصیرى برایش زیانبخش و هر زیاده ‏رو‏یى برایش تباهگر است .

سرشت آفرینش

خطبه ‏اى از امام که نشانگر دریافت ژرف او از سرشت آفرینش و احوال دنیاست .

اى مردم شما در این دنیا آماج تیره‏هاى مرگ و ناگواریهائید که خوردن و آشامیدنش گلوگیر است . و هر بهره‏اى که از آن برگیرید بهره‏اى دیگر را از دست میدهید و هر روز که از عمر خود را دریابید روز دیگرتان نابود مى ‏شود و آنچه از این خوان ناپایدار بخورید ، سهمى از روزى خود را از دست میدهید و هر اثرى از آن را که زنده بدارید اثرى دیگر در برابرتان مى ‏میرد و آنچه از آن تازه بدارید ، بخشى دیگرش بکهنگى میگراید و اگر گیاهى در این کشتزار بروید با زردروئى به دروگاه مى ‏افتد ، پیشینیان که ریشه‏ها بودند در گذشتند و ما که شاخه‏هائیم باقى ماندیم و شاخه‏ ها هم پس از گذشت ریشه‏ ها پایدار نمى ‏مانند .

سفارشى ارزنده

پیش از آغاز جنگ صفین بسپاهیانش چنین سفارش فرمود :

شما در جنگ پیشدستى نکنید و بگذارید آنها نبرد را بیاغازند ،چون خدا را شکر که شما بر حق هستید و اگر از جنگ باز ایستید و آغاز کشتار را به آنها واگذارید ، حجتى دیگر را بر آنها تمام کرده‏اید ، پس اگر به نیروى الهى بر آنها دست یافتید و فراریشان دادید ، فراریها را مکشید و بر زخمیها نتازید و ناتوانها را از پاى نیندازید و به زنها اگر چه بشرف و ناموس شما دشنام دهند و فرمانروایانتان را ناسزا گویند آزارى نرسانید .


برگرفته شده از پایگاه تخصصی نهج البلاغه (nahjolbalaghe.blog.ir )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پند های نهج البلاغه
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی