فاطمه علیهاالسلام، بر بلندای شرافت
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2061
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20898
بازدید ماه : 195287
بازدید کل : 1606966
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 / 11 / 1396

صدیقه ی طاهره

از خصوصیات بارز فاطمه ی زهرا علیهاالسلام که در کلام پدر تجلی یافت، صداقت اوست. پیامبر، زهرا علیهاالسلام را به لقب صدیقه مفتخر ساخت. چنان چه در روایتی پیامبر، به علی علیه السلام فرمود: یاعلی! سه نعمت به تو ارزانی شده که به احدی حتی به من عطا نشده است: پدر همسری چون من به تو ارزانی شده در حالی که من پدر همسری که پیامبر خداست ندارم. فرزندانی همچون حسن و حسین به تو داده شده که من مانند آن را ندارم، همسری گران قدر چون دخترم «صدیقه» به تو ارزانی شده که به من چنین موهبتی ارزانی نشده است.

کلمه ی صدیق از جهت لغت، صیغه مبالغه بر وزن فعیل و به معنی کثیرالصدیق می باشد، این لقب شریف و عظیمی است که خداوند در قرآن حضرت مریم را با آن مدح کرده و فرموده: مسیح، پسر مریم جز پیامبری نبود که پیش از او (نیز) پیامبرانی آمده بودند و مادرش زنی بسیار راستگو بود. هر دو غذا می خوردند بنگر چگونه ، آیات (خود) را برای آنان توضیح می دهیم؛ سپس ببین چگونه (از حقیقت) دور می افتند.(مائده/75) در رابطه با وجه تسمیه زهرا علیهاالسلام به صدیقه وجوه مختلفی ذکر کرده اند از جمله این که: صدیقه نام گرفت به دلیل این که وحدانیت خداوند و نبوت پدرش و امامت همسر و فرزندان را یکی بعد از دیگری تصدیق کرد. او در حال که طفل صغیری بود نبوت پدرش را تصدیق کرد و در همه احوال و افعال و اقوال به پدر خود اقتدا نمود و پیامبر که افضل صدیقین بود فرمود: «فاصله صدیقه الکبری» و بدین ترتیب او را بر مریم برتری داد. عایشه نیز بارها به این مطلب شهادت داده است. وی در چند مورد گفته است:
من هیچ کسی را راستگوتر از او ندیدم به جز پدرش را.

امام صادق علیه السلام نیز در ضمن روایتی به این ویژگی زهرا علیهاالسلام از زبان جدّش امیر مومنان اشاره کرده است.

از امام صادق علیه السلام سوال شد: چه کسی زهرا را غسل داد؟ فرمود: امیر مومنان. این مطلب اندکی بر راوی گران آمد. امام که متوجه شد فرمود: این واقعیت بر تو گران آمد؟ گفتم آری. فرمود: نباید چنین باشد. چرا که فاطمه، صدیقه بود و جز صدیق کسی شایستگی غسل او را ندارد. آیا نمی دانی که مریم را کسی جز پسرش عیسی غسل نداد؟

پی نوشت:

1) بحارالانوار، ج 43، ص 65.

2) همان، ج 26، ص 75.
3) همان، ج 14، ص 206.
4) همان، ج 97، ص 195.
5) اسدالغابة، ج 5، ص 523.



ا . خیام

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی