آفرينش جهان در نـهج البلاغه
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3686
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22523
بازدید ماه : 196912
بازدید کل : 1608591
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 24 / 1 / 1397

تا كنون از خطبه ى اول در مورد آفرينش جهان تفاسير زيادى صورت گرفته است. اما اين تفاسير نتوانسته اند كه واقعيت سخنان على(ع) را بخوبى نشان دهند.چون چگونگى خلقت آسمان ها و زمين ارتباط تنگاتنگى با علم نجوم و فيزيك دارد. اما پيشرفت علم نجوم و ارائه نظريه هاى جديد و موفقيت نسبى آن ها قدرت ما را در درك سخنان آن حضرت زيادتر كرده است.
بشر در طول تاريخ هميشه تلاش كرده است تا بفهمد كه جهان چگونه بوجود آمده است .تا بدينوسيله بتواند در جهانى كه در آن زندگى مى كند به آن معنى و مفهوم ببخشد. براى همين نظريه هاى زيادى تا كنون عنوان شده است اين نظريه ها تلاش كرده اند، تا توضيح دهند كه جهان از چه وچگونه بوجود آمده است ؟ و چگونه در حال تداوم است؟ و چه قوانينى بر آن حاكم است؟ و بالاخره سرنوشت اين جهان چيست؟
در اين رابطه از نظريه هاى مهمى كه امروز بر جهان علم حكمفرمايى مى كنند، نظريه ى متعارف ا نفجار بزرگ است. و نظريه ى ديگر موسم به جهان تورّمى است. اين دو نظريه گرچه بسيارى از حوادث جهان را بادقت توضيح و تبيين مى كنند. اما از جهاتى دچار تناقضات و كاستى هايى هستند. كه هنوز براى آن ها پاسخى پيدا نشده است. سخنان حضرت على(ع) در باره ى خلقت جهان در نهج البلاغه گر چه منحصراً با نظريه انفجار بزرگ و مدل تورّمى جهان انطباق كامل ندارد، اما هر دو را در بر دارد. گويا اين دو نظريه گوشه اى از حقيقت را، نه همه آن را بيان دشته اند.
دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين تو ضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
اين مجموعه در دو بخش تقديم شده است كه بخش اول پيش زمينه اى براى بهتر فهميدن بخش دوم است. براى همين بخش اول بطور خلاصه آورده شده است .اميد است كه اين نوشته دريچه اى باشد تا ما از طريق آن افق تازه اى را در باره ى خلقت جهان پيش روى خود ببينيم.

بخش اول

ساختار ماده
هر آنچه در جهان مشاهده مى كنيم نمودهايى از ماده هستند. از زمان هاى بسيار گذشته هميشه انسان مى خواسته است تا بداند ماهيت ماده چيست؟ آيا ماده تا بى نهايت تقسيم مى شود؟ و يا سنگ بنايى دارد كه پس از آن تقسيم پذير نيست؟
در اين باره عقايد مختلفى در طول تاريخ عنوان شده است. ظاهراً دموكريتوس يونانى اولين فردى بوده است كه اتم را مطرح كرده و گفته است كه ماده از اجزاى غير قابل تقسيمى به نام اتم ساخته شده است. اما از آن زمان به بعد بشر پيشرفت هاى زيادى نموده و توانسته است در باره ى ماهيت ماده اسرار زيادى را بيان كند.
اما هر چقدر در پيچيدگيهاى ماده فرو رفته، با مسائل پيچيده اى روبرو شده است، كه آخرين آن ها پيدايش مكانيك كوانتوم مى باشد.
از نظر مرحوم ملاصدرا دانشمند بزرگ اسلامى واقعيت ماده مبهم و مقرون به نابودى است. و ماده در خود هر لحظه تجدد وجود پيدا مى كند و هر آن هستى ونابودى را تجربه مى كند همچنين وى بيان مى كند كه ماده سر تا سر حركت است. امروزه در مكانيك كوانتوم موجى بودن ذرات ماده به اثبات رسيده است. و همچنين نظريات كوانتومى عقايد گيج كننده اى از ماهيت ماده را براى ما ارائه ميدهد. چيزى كه عقل بعضاً در توجيه و تفسير آن عاجز مانده است. براى همين برخى مى پندارند كه فيريك كوانتومى به طور ضمنى اشاراتى به ماوراءالطبيعه دارد.
مولكول ها از چه چيزى تشكيل يافته اند؟
ماده از واحدهايى بنام مولكول تشكيل يافته است. مولكول هم از اتم تشكيل يافته است. كوچكتربن مولكول ها از دو اتم شكل گرفته است. اگر اتم هاى تشكيل دهنده مولكول ها يكسان باشند عنصر و اگر مختلف باشند تركيب مى گويند.
اتم ها از چه چيزى ساخته شده اند؟
هر اتم داراى هسته اى است كه بشترين جرم آن در آنجا متمركز شده است و دور هسته ذره اى بنام الكترون در حال چرخش و ارتعاش است.اتم ها كوچك، هسته كوچك و الكترون هاى كمى دارند اما اتم هاى بزگتر هسته هاى بزرگ و الكترون هاى زيادترى دارند كه در دور هسته پرواز مى كنند.هسته بار مثبت دارد و الكترون بار منفى دارد.
هسته اتم ها از چه چيزى ساخته شده اند ؟
هسته از دو ذره بنام پرتون و نوترون تشكيل شده است .پرتون بار مثبت دارد اما نوترون هيچ بارى ندارد. در هسته اتم ها هر دو ذره وجود دارد.اما برخى از هسته هاى ئيدروژن نوترون ندارد وبه تعداد هر پروتون بايد يك الكترونى در اطراف آن وجود داشته باشد. پروتون 2856برابر الكترون است. بيشتر فضاى اتم ها خالى است.اين فضاى خالى فاصله اى است كه بين الكترون ها و هسته وجود دارد. و اگر الكترون ها به هسته سقوط كنند. ما دنياى كوچك اما بسيار چگال خواهيم داشت.
پروتون ها و نوترون ها از چه چيزى ساخته شده اند؟
پروتون ها و نوترون ها خود از ذراتى بنام كوارك تشكيل يافته اند . كوارك ها انواع مختلفى دارند . تا كنون شش نوع كوارك شناسائى شده اند. با اين همه، دونوع آن در تشكيل مواد پايدار معمولى نقش مهمى دارند. كه آن دو يكى كوارك بالا وديگرى كوارك پايين است.يك پروتون از دو كوارك بالا ويك كوارك پايين تشكيل يافته است.وبراى همين بار مثبت دارد. اما نوترون داراى دو كوارك پايين ويك كوارك بالا است كه بارى ندارد. ظاهرًا تمام طبيعت در اصل وريشه از سه ذره تشكيل يافته است .كوارك بالا وكوارك پايين و الكترون.
آيا كوارك ها نيز سنگ بناى دارند؟
تصور بر اين است كه كوارك ها اجزائى نداشته باشند وخود سنگ بناى ماده هستند و علاوه بر شش نوع كواركى كه گفته شد ديگر قابل تجزيه نيستند شش نوع لپتون نيز وجود دارد كه قابل تجزيه نيستند و از جمله ذرات بنيادين هستند. كشف وشناسايى ذرات بنيادى توسط دانشمندان ادامه دارد و دقيقًا مشخص نيست كه چه تعداد ذرات بنيادى در جهان هستى وجود دارد .همچنين تصور مى رود كه ذراتى وچود دارند كه جرم ندارند، اما در تعاملات ماده شركت مى كنند.
نور چيست ؟
نور ذراتى از گسيل فوتون هاست كه در خلاء با سرعت تقريبى سيصد هزار كيلومتر بر ثانيه حركت مى كنند.البته سرعت نور در محيط هاى مختلف مقدارى متفاوت است . زمانى تصور مى شد كه نور ماهيت موجى دارد، اما امروز ازبسته هاى موجى شكل كه فوتون ها را بوجود آورده است صحبت مى شود . امو اج نورى تنها چيزى هستند كه ما طبق آن ميتوانيم جهان دور دست را مشاهده كنيم.
نيروهاى طبيعت:
در طبيعت چهار نوع نيرو وجود دارد كه باعث پيوستگى و انسجام ماده در جهان مى شود . و اگر اين نيروها نبود جهان هرگز شكل نمى گرفت.وهمچنين اگر اندازه ى اين نيروها با اندازه ى كنونى آن ها متفاوت بود .جهان ما گونه اى ديگر بود.اين نيروها عبارتند از:
1ـ نيروى قوي:
اين نيرو كوارك ها را كنار هم نگه مى دارد. واجازه نمى دهد كه كوارك ها از هم دور شوند .عامل ايجاد اين نيرو ذراتى بنام گلو ئون ها مى باشند كه در بين كوارك ها در حال مبادله هستند .از كوارك ها نيروى ديگرى نيز حاصل مى شود كه پروتون ها و نوترون ها را كنار هم نگه مى دارد تا هسته اتم ها از هم نپاشد.
2ـ نيروى الكترو مغناطيسي:
اين نيرو زمانى مطرح مى شود كه بارهاى مثبت ومنفى در ميان باشد، بنابراين عامل نگه دارى الكترون ها در دور هسته، نيروى الكترو مغناطيسى مى باشد. عامل ايجاد اين نيرو فوتون ها يا ذرات نورى هستند كه مسئول رانش الكترون ها از هم وهمچنين پروتون ها از هم مى باشد.
3ـ نيروى ضعيف:
اين نيرو بر بيشتر ذرات بنيادى تا ثير دارد.ومسئول راديواكتيو عناصر سنگين مى باشد كه طبق آن هسته ى بعضى از اتم هاى سنگين وبزرگ فرو مى پاشند وبه هسته هاى سبكتر تبديل مى شوند. گفته مى شود، كه اين نيرو توسط ويكون ها انتقال پيدا مى كنند.
4ـ نيروى گرانش:
اين نيرو ، نيروى است عالم گير يعنى ،هر ذره اى بر حسب جرم و انرژى آن را حس مى كند. نيروى گرانش بردى دور و دراز دارد و نسبت به نيرو هاى ديگر ضعيف است. اما وقتى نيروى گرانش ستارگان و سيارات دست به دست هم ميدهند و به هم افزوده ميشوند نيروى سترگى را بوجود مى آورند . اين نيرو هميشه بصورت جاذبه عمل ميكند. اما نيروهاى ديگر گاه بصورت جاذبه و گاه بصورت دافعه عمل ميكنند ، و بردى كوتاه دارند. ذره اى كه اين نيرو را منتقل مى كند گراويتون نام دارد كه جرمى ندارد . همين نيرو است كه باعث شده است كه زمين پروانه وار به دور خورشيد بگردد و كهكشان ها با انبوهى از ستارگان آرايش خود را حفظ كنند و اگر نيروى گرانش نبود، جهان به اين صورت حيرت انگيز هرگز شكل نمى گرفت .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: شگفتی های آفرینش
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی