صندلی‌های سبز «مجلس یازدهم» در انتظار وکلایی برای «کل ملت»
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3949
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22786
بازدید ماه : 197175
بازدید کل : 1608854
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 2 / 12 / 1398

نوع نگاه به انتخابات و مسئولیت‌‌های پس از آنها برای شخصیت های سیاسی، راه بررسی دلیل این رفتارها و رخدادهاست؛ یعنی باید چگونگی نگاه مردم از یک سو و نگاه نامزد نمایندگی را از سوی دیگر به انتخابات مجلس جست‌وجو کرد و یا پرسید آیا خواسته‌های مردم تهران با انتظارهای مردم شهرستان‌های دیگر درباره نماینده حوزه انتخابیه خود یکی است؟

هزاران داوطلب برای نشستن روی ۲۹۰ صندلی‎ سبز پارلمان در حوزه انتخابیه‌شان رقابت می‌کنند؛ اما بررسی وعده‌ها و رفتار نمایندگان منتخبِ دوره‌های گذشته، حاکی از تفاوت تفکر و عملکرد در حوزه‌های تهران و کلانشهرها با حوزه‌های شهرستانی، شهرهای کم جمعیت و کوچکتر بوده است که به همان نگاه متفاوت دو سوی انتخابات، یعنی مردم و کاندیداها برمی‌گردد.

صندلی‌های سبز «مجلس یازدهم» در انتظار وکلایی برای «کل ملت»

اصل های ۷۱ تا ۹۱ قانون اساسی مجلس در تعریف صلاحیت‌ها و اختیارات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را به مسئولیت‌ها و اختیارهایی مانند تغییرات درآمدی، استیضاح، تحقیق و تفحص و... واداشته است که انجام آنها مستقیماً نتایجی ملی و برای همه مردم کشور در بر خواهد داشت. در نتیجه نماینده مردم با وضع قانون و اجرای اختیاراتش، به مسائل کشوری ورود پیدا می کند و به عنوان منتخب مردم هر منطقه از کشور، باید از راه قانون، معیشت و رفاهشان را تا حد توان رقم بزند.

زمانی که نامزد انتخاباتی از حوزه خود به مجلس راه میابد، دیگر نماینده مردم یک منطقه خاص نخواهد بود و نتیجه فعالیتش در زمینه قانونگذاری و نظارت، نه فقط روی یک حوزه انتخابیه، بلکه بر کل کشور تأثیر خواهد گذاشت؛ این در حالی است که خواسته بعضی از مردم از نماینده منطقه خود در سطح خواسته‌های ملی نیست و در همان حد درخواست‌های معیشتی، فرصت خواهی‌های شغلی و مسائل محیط زندگی باقی می‌ماند.

چه درخواست‌هایی نماینده مردم فسا را وادار به انصراف از انتخابات کرد؟

24 بهمن ماه امسال، محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا (استان فارس) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها از رقابت انتخابات پارلمانی اعلام انصراف کرده بود. او در تشریح علت انصرافش اظهار کرده بود که «در شهر‌های کوچک به دلیل مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف، درخواست‌های شغلی و مالی از نمایندگان زیاد است، بنابراین فرصت پرداختن به وظیفه اصلی نمایندگی یعنی قانونگذاری و نظارت فراهم نمی‌شود.»

این گفته نماینده مردم فسا در دوره دهم مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گویای نگاه متفاوت شهرستان‌های کوچکتر با کلانشهرها و همچنین اختلاف انتظارهای قشرهای مردم کشور است که وظیفه اصلی نماینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ درخواست هایی چون رسیدگی به معضلات روستایی، شهری و منطقه ای که در حیطه مسئولانی مانند شهرداران و فرمانداران و در مقیاس بزرگتر، استانداران است.

پروفسور یکتا: اقدامات نماینده فقط نباید مختص مسائل معیشتی باشد

در این باره، پروفسور محسن فرشاد یکتا، استاد دانشگاه و دارای دکترای دولتی حقوق در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «نمایندگان تعیین کننده سیاست‌های داخلی و خارجی کشورند و رئیس جمهور مجری این برنامه ها خواهد بود».

او در ادامه با یادآوری گفتار امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه میزان رأی ملت و مجلس بالاترین مقام کشور است، اظهار کرد «وقتی قانونی تعیین می شود، باید همه آحاد کشور آن را اجرا کنند».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط:
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی