ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه کنیم ناممان را در دفتر زائران اربعین بنویسند؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه کنیم ناممان را در دفتر زائران اربعین بنویسند؟

چه کنیم ناممان را در دفتر زائران اربعین بنویسند؟

زیارت امام حسین,فضیلت زیارت امام حسین,اربعین تأکید بر زیارت امام حسین (ع) هم صرفا یک مستحب همانند سایر مستحبات نیست
 
این روزها که قافله عاشقان حضرت اباعبدالله (ع) فوج فوج به زیارت حریم مطهرشان می‌روند،‌ آنهایی که جا مانده‌اند، با شوق زیارت و عدم امکان شرکت در این دریای خروشان، بی‌تابی‌شان بیشتر می‌شود.

برای زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) فضیلت‌های زیادی نقل شده است. اما به جهت فضیلت برخی از زمان‌ها، به زیارت امام حسین (ع) سفارش بیشتری شده است، مثل زیارت در روز اربعین. امام حسن عسکری (ع) یکی از پنج نشانه مومن را زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین ذکر می‌کنند. تأکید بر زیارت امام حسین (ع) هم صرفا یک مستحب همانند سایر مستحبات نیست. بلکه تأکید بر زیارت امام حسین (ع) آنقدر زیارت است که امام صادق (ع) به یکی از اصحاب که در زیارت امام حسین (ع) کوتاهی می‌کرد، فرمودند: «ای‌ سدیر چقدر شما به حسین علیه السلام جفا می‌کنید»!

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1399 | 8:57 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

پاداش بی نظیر برای زوار امام حسین(ع)

پاداش بی نظیر برای زوار امام حسین(ع)

پاداش برای زوار امام حسین,زیارت امام حسین,فضیلت زیارت امام حسین زیارت امام حسین (ع) روزی را زیاد میکند
 
شفاخانه فیض است و هر کس حتی یکبار او را زیارت کند صفاى دل و قداست روان کوچکترین پاداش وعده داده شده است، چه برسد به اینکه با معرفت و شناخت مهمانش شوی!

این روزها مسیرهای منتهی به کربلا، چون آهنربایی مغناطیسی همه انسانها را مبهوت خود کرده، آنچنان که دست از زندگی روزمره شسته‌اند و پیاده رهسپار مسیری شده‌اند که هنوز صدای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» از جای جای آن شنیده می‌شود، مسیری که دو بانوی بزرگوار پس از پایان یک روز عاشورایی آن را هموار کردند وگرنه قلبش همچنان زخمی خار مغیلان است!

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1399 | 8:54 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا در زمان اهل‌بیت استفاده از جانماز مرسوم بوده است؟

آیا در زمان اهل‌بیت استفاده از جانماز مرسوم بوده است؟

جانماز,سجاده,استفاده از سجاده در زمان ائمهبهتر است سجاده، ساده و بدون نقش باشد.

 

پرسش
در زمان اهل‌بیت چیزی به اسم جانماز بود؟ مستحبات و مکروهاتی دارد؟ و آیا حدیث معتبری در فضیلت نشستن زیاد یا نشستن بر روی سجاده و جانماز وجود دارد؟

 

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1399 | 8:52 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

جهنم در قرآن

قسمت بیست و چهارم داستان دنباله دار فرار از جهنم: رمضان

زندگی سراسر ترس و وحشت من تموم شده بود ... یه آدم عادی بین آدم های عادی دیگه شده بودم ... .

کم کم رمضان سال 2010 میلادی از راه رسید ... مسلمان ها برای استقبالش جشن گرفتن ... برای من عجیب بود که برای شروع یک ماه گرسنگی و تشنگی خوشحال بودند ...

توی فضای مسجد میز و صندلی چیده بودن ... چند نوع غذای ساده و پرانرژی درست می کردن ... بعد از نماز درها رو باز می کردن ... بدون اینکه از کسی دینش رو بپرسن از هر کسی که میومد استقبال می کردن ... .

من رو یاد مراسم اطعام و شکرگزاری کلیسا می انداخت ... بچه که بودم چندباری برای گرفتن غذا به اونجا رفته بودم ... تنها تفاوتش این بود که اینجا فقیر و غنی سر یک سفره می نشستن و غذا می خوردن ... آدم هایی با لباس های پاره و مندرس که مشخص بود خیابان خواب هستند کنار افرادی می نشستند و غذا می خوردند که لباس هاشون واقعا شیک بود ... بدون تکلف ... سیاه و سفید ... این برام تازگی داشت ... و من برای اولین بار به عنوان یک انسان عادی و محترم بین اونها پذیرفته شده بودم ... این چیزی بود که من رو اونجا نگه می داشت و به سمت مسجد می کشید ... .

بودن در اون جمع و کار کردن با اونها لذت بخش بود ... من مدام به مسجد می رفتم ... توی تمام کارها کمک می کردم ... با وجود اینکه به خدا اعتقادی نداشتم و باور داشتم خدا قرن هاست که مرده ... بودن در کنار اونها برام جالب بود ...

 مسلمان ها برای هر کاری، قانون و آداب خاصی داشتند ... و منم سعی می کردم از تمام اون آداب و رفتار تبعیت کنم ...


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

تاريخ : سه شنبه 7 بهمن 1399 | 8:49 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

قسمت بیست و سوم داستان دنباله دار فرار از جهنم: خانه من

با این ذکر از آتش جهنم در امان بمانید!

#قسمت بیست و سوم داستان دنباله دار فرار از جهنم: خانه من

رئیس تعمیرگاه حقوقم رو بیشتر کرد ... از کار و پشتکارم خیلی راضی بود ... می گفت خیلی زود ماهر شدم ... دیگه حقوق بخور و نمیر کارگری نبود ... خیلی کمتر از پول مواد بود اما حس فوق العاده ای داشتم ...

 زیاد نبود اما هر دفعه یه مبلغی رو جدا می کردم ... می گذاشتم توی پاکت و یواشکی از ورودی صندوق پست، می انداختم توی خونه حنیف ... بقیه اش رو هم تقسیم بندی می کردم ... به خودم خیلی سخت می گرفتم و بیشترین قسمتش رو ذخیره می کردم ... .

هدف گذاری و برنامه ریزی رو از مسلمان ها یاد گرفته بودم ... اونها برای انجام هر کاری برنامه ریزی می کردند و حساب شده و دقیق عمل می کردند ... .

بالاخره پولم به اندازه کرایه یه آپارتمان کوچیک مبله رسید ...

اولین بار که پام رو توی خونه خودم گذاشتم رو هرگز فراموش نمی کنم ... خونه ای که با پول زحمت خودم گرفته بودم ... مثل خونه قبلی، یه اتاق کوچیک نبود که دستشوییش گوشه اتاق، با یه پرده نصفه جدا شده باشه ... خونه ای که آب گرم داشت ... توی تخت خودم دراز کشیده بودم ... شاید تخت فوق العاده ای نبود اما دیگه مجبور نبودم روی زمین سفت یا کاناپه و مبل بخوابم ... برای اولین بار توی زندگیم حس می کردم زندگیم داره به آرامش میرسه ... .

توی تختم دراز کشیدم و گوشی رو گذاشتم روی گوشم ... چشم هام رو بستم و دکمه پخش رو زدم ... و اون کلمات عربی دوباره توی گوشم پیچید ... اون شب تا صبح، اصلا خوابم نبرد ...

کم کم رمضان هم از راه رسید ... رمضانی که فصل جدیدی در زندگی من باز کرد ...


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

تاريخ : سه شنبه 7 بهمن 1399 | 8:47 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

قسمت بیست و دوم داستان دنباله دار فرار از جهنم: نگاه

جهنم

قسمت بیست و دوم داستان دنباله دار فرار از جهنم: نگاه

از سر کار برمی گشتم مسجد و اونجا توی اتاقی که بهم داده بودند؛ می خوابیدم ... .

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 7 بهمن 1399 | 8:43 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

داستان دنباله‌دار: فرار از جهنم

تعبیر دیدن جهنم در خواب بر اساس نظر معبران مختلف

#قسمت بیستم داستان دنباله دار فرار از جهنم: انتخاب

برگشتم ... اما با حال و روزی که همه فهمیدن نباید بیان سمتم ... .

گوشی رو به ریکوردر وصل کردم ... صدای حنیف بود ... برام قرآن خونده بود ...


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1399 | 9:13 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

داستان دنباله‌دار: فرار از جهنم

راه جهنم گریزی

#قسمت هجدهم داستان دنباله دار فرار از جهنم: باور نمی کنم

اسلحه به دست رفتم سمت شون ... داد زدم با اون چشم های کثیف تون به کی نگاه می کنید کثافت ها؟ ... و اسلحه رو آوردم بالا ... نمی فهمیدن چطور فرار می کنن ... .

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1399 | 9:9 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

داستان دنباله‌دار: فرار از جهنم

نتیجه تصویری برای آیا تحمل آتش جهنم را داریم ؟

#قسمت شانزدهم داستان دنباله دار فرار از جهنم: سال نحس

 

یه مهمونی کوچیک ترتیب داد ... بساط مواد و شراب و ... .

گفت: وقتی می رفتی بچه بودی، حالا دیگه مرد شدی ... حال کن، امشب شب توئه ... .

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1399 | 9:4 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

داستان دنباله‌دار: فرار از جهنم

عکس نوشته ی سوره بقره، آیه ۲۰۱ - 272

#قسمت سیزدهم داستان دنباله دار فرار از جهنم: چطور تشکر کنم؟

اون روز من و حنیف رو با هم صدا کردن ... ملاقاتی داشتیم ... ملاقاتی داشتن حنیف چیز جدیدی نبود ... اما من؟ ... من کسی رو نداشتم که بیاد ملاقاتم ... در واقع توی 8 سال گذشته هم کسی برای ملاقاتم نیومده بود ... تا سالن ملاقات فقط به این فکر می کردم که کی ممکنه باشه؟ ... .

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 19 آبان 1399 | 5:56 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

داستان دنباله‌دار: فرار از جهنم

عکس ویدیو و داستان دروازه جهنم,عکس مکان های باورنکردی,عکس و ودیوی دروازه جهنم ترکمنستان,ویدیو دروازه جهنم که 40 ساله میسوزد,دروازه جهنم کجاست,Derweze,جهنم

 #قسمت هشتم داستان دنباله دار فرار از جهنم: هم سلولی عرب

توی زندان اعتیادم به مواد رو ترک کردم ... دیگه جزء هیچ باندی نبودم و از همه جدا افتاده بودم ... تنها ... وسط آدم هایی که صفت وحشی هم برای بعضی شون کم بود ... .

هر روزم سخت تر از قبل ... کتک زدن و له کردن من، تفریح بعضی هاشون شده بود ... به بن بست کامل رسیده بودم ... همه جا برام جهنم بود ... امیدی جلوم نبود ... این 9 سال هم اگر تموم می شد و زنده مونده بودم؛ کجا رو داشتم که برم؟ ... چه کاری بلد بودم؟ ...

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 19 آبان 1399 | 5:52 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

داستان دنباله‌دار(1): فرار از جهنم

داستان دنباله‌دار1 | فرار از جهنم

توضیح:

 قسمت هایی از داستان فرار از جهنم گذاشته می شود. این داستان واقعی است ...

#قسمت اول داستان  دنباله‌دار فرار از جهنم: اتحاد، عدالت، خودباوری

من متولد ایالت لوئیزیانا، شهر باتون روژ هستم. ایالت ما تاثیر زیادی در اقتصاد امریکا داره همیشه در کنار بزرگ ترین سازه های اقتصادی، بزرگ ترین جمعیت های کارگری حضور دارن ... .
هر چقدر این سازه ها بزرگ تر و جیب سرمایه دارها کلفت تر میشن ... فلاکت و فاصله طبقات هم بیشتر میشن ... و من در یکی از پایین ترین و پست ترین نقاط شهری به دنیا اومدم ... .

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 19 آبان 1399 | 5:45 بعد از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

ایشون کفار رو نجس نمیدونه!

ایشون کفار رو نجس نمیدونه!

غسل تعمید مسیحیانیکی از مجتهدان و مفسران گرانقدر با نام «آیت الله محمد صادقی تهرانی»در یکی از نظرات فقهی خودش اینجور آورده که : «بدن انسان، پاک است؛ اگر چه کافر، مشرک و ملحد باشد، ولی افکار و روح اینان پلید و نجس است.»اما معمولا مراجع و مجتهدای دیگه نظرشون مخالف این حکمه و کافر رو نجس می دونن. تازه جالب اینه که نظر مجتهدان و مراجع تقلید در مورد نجس بودن یا پاک بودن ،اهل کتاب- یعنی یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان- با هم متفاوته و در این مورد بطور کلی به دو دسته تقسیم میشن. دسته اول که تعدادشونم کم نیست، اهل کتاب رو نجس میدونن و یا احتیاط در نجاست اونها دارن. اما دسته دوم ، اهل کتاب رو پاک می دونن. اما آیت الله محمد صادقی تهرانی ،همه انسان ها رو پاک می دونه و معتقده که اگه توی قرآن گفته شده که بعضی از انسان ها- مشرکان- نجس هستن(«إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسً‏»توبه-28)، این نجاست مربوط به ظاهر اونها نیست یعنی اونها در ظاهر نجس نیستن و اگه با دست خیس به اونها بزنی دستت نجس نمیشه و این نجاستی که قرآن گفته، نجاست باطنی و معنویه(نجاست روحی).

اما به عنوان پاسخ، لازم میدونم که به قرآن مراجعه کنیم و نظر واقعی رو از قرآن جویا بشیم و ببینیم واقعا حرف آقای صادقی تهرانی درسته یا نه؟

 

 موقعی که سوره مبارکه برائت(آیات ابتدایی سوره) نازل شد، حضرت علی(ع) این آیات رو در کنار خونه خدا برای مشرکان قرائت کرد. توی آیات ابتدایی سوره برائت(توبه) اومده که: « بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلىَ الَّذِینَ عَاهَدتمُّ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ»توبه-1

یعنی:« (این اعلام) بیزاری ای از طرف خدا و رسولش به سوی کسانی از مشرکین هست که با اونها پیمان بستید».

یعنی با کسایی از مشرکین که پیمان بستید- که مثلا جنگ نکنید یا هر پیمان دیگه ای، از این به بعد چهار ماه فرصت دارن توی زمین گردش کنن و بگردن و اندیشه کنن و تصمیم بگیرن که مشرک باقی بمونن یا مسلمون بشن؛اما بعد از اون اگه مشرک بودن رو انتخاب کردن، دیگه حق ندارن بیان کنار خونه خدا و خونه خدا رو -که بت کده بود- پرستش کنن.

خب با توجه و دقت توی این ماجرا، یه سوالی اینجا مطرح میشه و اونم اینه که اگه واقعا طبق نظر آیت الله محمد صادقی تهرانی رحمت الله علیه،مشرکان در ظاهر نجس نیستن و این نجاستشون فقط نجاست روحی هست، اونوقت چرا خداوند متعال فقط، از قرار گرفتن این مشرکان در کنار خونه خدا و حضور اونها در اونجا، نهی کرده و فرمان داده که اونها دیگه حق ندارن بیان و در اونجا حضور داشته باشن؟؟؟؟

مگه مشرکان در کنار سایر مسلمونها زندگی نمیکردن؟؟ خب اگه نهی خداوند از حضور مشرکان در کنار خونه خدا، نهی بخاطر نجاست روحی اونهاست و این نجاست روحی در روحیات و عبادات مسلمونها خلل ایجاد میکنه، اونوقت خدا باید از حضور مسلمونها در کنار مشرکان و همسایه شدن با اونها و رفت و آمد و خرید و فروش و معامله با اونها هم نهی میکرد چون نجاست معنوی و روحی اونها در مسلمونها تاثیر میذاره.

اما میبینیم که فقط خداوند متعال از حضور مشرکان در حریم خانه کعبه نهی کرده چون اونجا یک مکان مقدس هست و نباید با حضور مشرکان نجس بشه. لذا باتوجه به این مسائل معلوم میشه که این نجاست علاوه بر نجاست معنوی و روحی باید یک نجاست ظاهری و جسمی هم باشه  وگرنه نهی مشرکان از حضور در کنار خونه خدا، اونم فقط بخاطر نجاست معنوی، محل خلل میشد چون مسلمونها خیلی راحت در کنار مشرکان و یا حتی بعضاً،با اونها زندگی میکردن و بنابراین کلاً باید خداوند هرگونه ارتباط با اونها رو نهی میکرد ولی میبینیم که اینجور نیست و لذا باید این نجاست، مادی(و در عین حال معنوی) باشه نه فقط معنوی.

لذا به نظرم ،حرف استاد گرانقدر، جناب آیت الله محمد صادقی تهرانی در این مورد رد میشه و پذیرفتنی نیست.

البته این پاسخ ما صرفاً یک بحث علمی و مستند به قرآن و دلیل عقلی بود، ممکنه ایشون خودشون اگه در قید حیات بودن، جوابی رو در مقابل استدلال بنده می آوردن و این از شرایط و مقتضیات بحث های علمی هست.

 

والسلام علی من اتبع الهدی


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: ایشون کفار رو نجس نمیدونه! ،آیت الله محمد صادقی تهرانی ،اهل کتاب ،یهودیان و مسیحیان، زرتشتیان ،توبه ،سوره توبه ،برائت ،نجاست مشرکان ،کافران و نجاست آن ها

تاريخ : پنج شنبه 11 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

فلسفه مصیبت های مردم!

فلسفه مصیبت های مردم!

حادثهتوی قرآن اومده که اگر مصیبتی به کسی میرسه به خاطر کارهاییه که خودش قبلا انجام داده: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ » شوری-30  یعنی: «و مصیبتی به شما نمی رسد مگر بخاطر آنچه که (خودتان) بدست آورده اید. » اما یه مبحث مهم اینجا مطرح میشه و اونم اینه که مگه مصیبت ها واسه امتحان آدما نیست، پس چرا گفته که این مصیبت ها بخاطر کارهای ناشایست و گناهانیه که خودتون قبلا اونا رو انجام دادین؟اول یه نکته رو توضیح بدم و اونم اینکه وقتی اینجا صحبت از مصیبت می کنیم، یعنی هرگونه شر و بدی و چیز ناراحت کننده ای که به انسان میرسه. بطور کلی علت مصیبت هایی که به انسان می رسه یکی از این سه دسته س:

اول: این مصیبت نتیجه ی عمل خود آدمه که بهش میرسه. مثلا اگه شما گندم بکاری حتما چیزی که از زمین درمیاد گندمه.غیرممکنه شما گندم بکاری و مثلا سیب دربیاد.پس وقتی که آدم بدی میکنه نتیجه ش رو که بدی و مصیبت هست میبینه.مثلا کسی که سالهای زیادی سیگار میکشه نتیجه ش میشه مصیبت از دست دادن ریه هاش و نهایتاً مرگ.

 

 دوم : این مصیبت در واقع ظاهرش شر و بد هست اما در باطن خیر و رحمت هست. مثلا یه نفر خونه ش آتیش گرفته و یکی دو ساعتی مشغول خاموش کردن این آتیش میشه و یه ضرر مختصری هم به خونه و وسائل منزلش وارد میشه. اما ماجرا از این قرار بوده که اگه ایشون خونه ش آتیش نمیگیرفت و میرفت توی خیابون یه تریلی می اومد میزد میکشتش. ولی این آتیش سوزی باعث شد یه یه ساعتی معطل بشه و دیرتر از خونه بره بیرون. پس این آتیش سوزی در ظاهر شر هست اما در واقع خیر و رحمته.

سوم:این مصیبت برای آزمایش آدمهاست. مثلا  طرف تا دیروز هی شکر و حمد خدا رو بجا می آورده و  هی دم از خدا میزنه چون در شرایط عادی و عالی قرار داره ولی خدا یه مصیبتی رو براش پیش میاره تا معلوم بشه که آیا بازم این فرد توی اون شرایط شکر و حمد خدا رو بجا میاره یا اینکه به خاطر این مصیبت ، زبون به گلایه و ناشکری باز میکنه.

پس علت مصیبت ها از یکی از این سه حالت خارج نیست: یا ثمره ی اعمال خود انسانه، یا واقعا خیر و صلاحه، و یا اینکه برای امتحان انسان.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: فلسفه مصیبت های مردم! ،مصیبت ،مصیبة ،امتحان ،خیر و صلاح، گناه، گناهان ،رحمت ،ندای وحی،مهیمن

تاريخ : پنج شنبه 11 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

تفاوت حمد با شکر؟

تفاوت حمد با شکر؟

حمدمردم معمولا میگن خدایا شکرت یا میگن شکر خدا. یا وقتی از کلمه «حمد» استفاده میکنن میگن: «الحمدلله». ما هم وقتی اونو توی فارسی ترجمه میکنیم هم حمد و هم شکر رو ،به یک معنا ترجمه میکنیم و مثلا میگیم الحمدلله یعنی شکر خدا. یا مثلا شکراً لله رو ترجمه میکنیم شکر خدا! اما جالبه که بدونین یه تفاوت خیلی ریز توی این دوتا کلمه،یعنی «حمد» و «شکر» وجود داره.حمد یعنی اینکه سپاس خدا رو به همون اندازه ای که لایق و شایسته ی اون هست بجا بیاری.یعنی اینکه شکر خدا رو همون جوری که بهت لطف کرده و انواع و اقسام نعمت ها رو بهت داده و حتی لطف و محبت هایی در حقت کرده که خودتم ازشون خبر نداری به جا بیاری.

اما شکر یعنی:

 

 اینکه خدا رو به اندازه ای که در توانت هست، مورد سپاس قرار بدی.یعنی هرقدری که به فکرت میرسه و اون نعمت هایی که به ذهنت میرسه که خدا بهت داده و در حد توانایی جسمی و زبانی و فکریت، خدا رو مورد سپاس و شکر قرار بدی.

خب حالا آیا کسی پیدا میشه که بتونه «خدا رو در حد خدایی خودش» مورد سپاس قرار بده؟ نه. هیچکس نمیتونه . چون خدا وجودی بی نهایت هست با کرامت و لطف و محبت هایی بی نهایت و ازطرفی انسان موجودی محدود هست و ضعیف. بنابراین نمیتونه خدا رو در حد خدایی خودش شکر کنه.

لذا توی قرآن هیچ جا از انسان خواسته نشده که حمد خدا رو بجا بیاره چون انسان قادر بر این کار نیست اما در عوض از انسان خواسته شده که شکر خدا رو بجا بیاره(یا مستقیما یا غیر مستقیم). مثلا خدا توی قرآن میگه: «ْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ »ابراهیم-7   یعنی:«اگر شکر کنید حتما(نعمت را)بر شما زیاد میکنم.». توی آیه نگفته اگه حمد خدا رو به جا بیارید بلکه گفته اگه شکر خدا رو به جا بیارید....

چون کسی نمیتونه حمد خدا رو به جا بیاره مگه به زبون.

خدا هم همین شکر رو از مسلمونها خواسته نه حمد رو.

 والسلام علی من اتبع الهدی

 


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: تفاوت حمد با شکر؟ ،حمد، شکر ،شکر خدا ،حمداً لله، شکراً لله ،فرق حمد و شکر ،سپاس

تاريخ : پنج شنبه 11 مهر 1399 | 4:0 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

دولتمردان در اجرای قوانین «امر به معروف و نهی از منکر» کوتاهی نکنند

دولتمردان در اجرای قوانین «امر به معروف و نهی از منکر» کوتاهی نکنند

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چکیده: به گزارش خبرگزاری رسا، متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است: حضور حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) با اهداء سلام و تحیت لطفاً به سؤال زیر که این روزها زیاد در سایت ما مطرح می شود پاسخ فرمایید و آن مسئله «امر به معروف و نهی از منکر» و حدود و ثغور آن است که در مجلس شورای اسلامی تحت مطالعه و بررسی نمایندگان محترم ملت می باشد. از یک سو بعضی با تعبیرات مختلف سعی در کم رنگ کردن این دو وظیفه مهم الهی که از ضروریات دین اسلام است، دارند؛ و از سوی دیگر ناگهان می شنویم که ...


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: قرآن,امر به معروف,عقل,سنت,اجماع,نهی از منکر,ادله اربعه,امر به معروف و نهی از منکر,مجلس,دولت,جامعه,نظارت,نقد,آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی,مکارم شیرازی,آیت الله مکارم,فریضه

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 مرداد 1399 | 9:38 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی؛ (14 مرداد)

روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی؛ (14 مرداد)

تهیه و تحقیق: معاونت پژوهش پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

14 مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گرامی باد

چکیده: زمینه های تاریخی صدور مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر / رويكرد اعلاميه جهانى حقوق بشر / چالش های اعلامیه جهانی و صدور اعلامیه حقوق بشر اسلامی / انگیزه های تدوین کنندگان اعلاميه حقوق بشر اسلامى / حقوق بشر و کرامت انسانی / حقوق ذاتی، پیامد کرامت ذاتی / کرامت اکتسابی / مبانی کرامت ذاتی انسان از ديدگاه اسلام


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: اسلام,غرب,مساوات,عدالت,عقل,تقوا,معاد,حق,حقوق بشر,انسان,شريعت,تعقل,کرامت,جان لاک,بشر,تفکر,دمكراسى,ایمان,اختیار,آزادی,لیبرالیسم,آفریدگار,سکولاریسم,اومانیسم,حقوق بشر اسلامی,حق حیات,کرامت انسانی,برابری,حقوق اجتماعی,قرن بیستم,حکومت نازی,سازمان ملل متحد,کمیسیون حقوق بشر,حقوق مدنى,حقوق سیاسی,نفى خدا,لائیسیته,لائیسم,سازمان كنفرانس اسلامى,نفخه الهی,فطرت الهی,خلیفة الله,حق امنیت

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 مرداد 1399 | 9:35 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا «تقیه» در تعالیم اسلام وجود دارد؟

آیا «تقیه» در تعالیم اسلام وجود دارد؟

آیا «تقیه» محافظه کاری آمیخته با ترس است یا حفظ نیروها در مسیر تاکتیک‌های سازنده؟

 

این روزها گفتگو از مساله «تقیه» فراوان می شود و نفی و اثباتهائی روی آن انجام می گیرد که چون بعضا توأم با آگاهی کامل نیست از اصل حقیقت بسیار فاصله دارد. برای رسیدن به عمق این بحث لازم است تمام بحثهای اصولی را که پیرامون این مساله مهم وجود دارد به صورت سؤالاتی طرح کنیم و سپس با در نظر گرفتن همه جوانب به بررسی آنها بپردازیم.


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: استعمار,جهاد,استبداد,فقه,مبارزه,تقیه,سیاست,اسلام,شیعه,سنّی,تکفیر,ظلم,ترس,محافظه کاری,اقلیت صالح,اکثریت ناصالح

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 مرداد 1399 | 9:32 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

قرآن، تقیه را جایز می داند؟

taghe - تقیه به چه معناست

در میان علمای عامه(اهل تسنن)، شیعه به اهل "تقیه" شهرت یافته است. در حالیکه "تقیه"، حکمی عقلانی و عُقلایی است که به صورت سنتی حسنه هم در شریعت مبین اسلام و هم در ادیان وامم پیشین نیز جاری بوده است. قرآن نیز پای این حکم برآمده از عقلانیت را امضا کرده است. اینک، با ما همراه شوید تا با شواهد و مستندات قرآنی اصل "تقیه" بیشتر آشنا شویم.


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گوناگون

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 مرداد 1399 | 9:26 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |

روز عرفه؛ روز نيايش (9 ذی الحجه)

روز عرفه؛ روز نيايش (9 ذی الحجه)

تهیه و تحقیق: معاونت پژوهش پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چکیده: معنای «عرفه» در لغت / جایگاه معنوی روز عرفه / اعمال روز عرفه / دعاى معروف امام حسین(ع) در روز عرفه‏


موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: دعا,حج,عرفات,عرفه,قربان,وقوف,امام حسین(ع),نیایش,عید,دعای عرفه,ذی حجه,نهم ذی حجه,اعمال روز عرفه

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 مرداد 1399 | 9:22 قبل از ظهر | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.