ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

استفتائات

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

استفتائات

کتاب استفتائات آیت الله جوادی آملی به چاپ سوم رسید

دیرکرد اقساط بانک
سؤال: آيا از افرادى كه در پرداخت به موقع اقساط خود قصور مى‏ كنند، مى‏شود مبلغى را به عنوان ديركرد يا خسارت دريافت نمود؟
پاسخ: خير.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: استفتائات

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 / 9 / 1398 | 19:21 | نویسنده : اکبر احمدی |

روابط جنسی (زناشویی ) از دید قرآن کریم

 

روابط جنسی (زناشویی ) از دید قرآن کریم

 

غریزه جنسی از غرایزی است که خدای متعال درانسان قرار داده است ؛این غریزه ،عطیه الهی وامری طبیعی وفطری است.

 


آثار روابط جنسی از منظر قرآن

او خدایى است كه (همه) شما را از یك فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بیاساید. سپس هنگامى كه با او آمیزش كرد، حملى سبك برداشت(اعراف ،۱۸۹)

 

غریزه جنسی از غرایزی است که خدای متعال درانسان قرار داده است ؛این غریزه ،عطیه الهی وامری طبیعی وفطری است .قرآن کریم ، گرایش زن ومرد را به یکدیگر ،اقتضای ساختار آدمی ونخستین کالای زیبا وآراسته دنیوی به حساب آورده است: برای مردمان ،علاقه به خواستنی های گوناگون از جمله علاقه به زنان و..........آراسته شده است. » (آل عمران ،۱۴)در این آیه واژه شهوت به کار رفته وچون این واژه به معنای خواسته شدید است می توان گفت علاقه به زن وفرزند شدید است (بهشتی ،۱۳۸۸،ص ۱۸۴).در مجموعه آثار (ج،۱۹) شهید مطهری در مورد غریزه جنسی این گونه می گوید:

 



موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: روابط جنسی (زناشویی ) از دید قرآن کریم

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 / 7 / 1398 | 22:42 | نویسنده : اکبر احمدی |

آنچه در مورد آمیزش جنسی واجب ، مستحب ، مکروه ، حرام است


احکام آمیزش

 

آنچه در مورد آمیزش جنسی واجب ، مستحب ، مکروه ، حرام است.

 

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم): هیچ کس دراسلام ایمانش زیاد نمی شود مگر آن که محبت او به زنان بیشترباشد .

 

پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : هر مومنی که با همسرش آمیزش نماید ، هفتاد هزار فرشته بال هایشان را برای آنها می گسترانند و رحمت خدا بر آنان نازل می گردد ( مستدرک الوسائل ج 14 ص 154 )

 

امام صادق ( علیه السلام ) : هیچ مباح و حلالی نزد خداوند ، دوست داشتنی تر از آمیزش با هم نیست .

 

پس زمانی که مومن با همسرش نزدیکی و غسل جنابت می کند ، شیطان به گریه می افتد و می گوید : ای وای ! این بنده از پروردگارش اطاعت نموده و گناهانش بخشیده شده است . ( وسائل الشیعه ج2 ص 179 )

 

پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در خطاب به مردان فرمودند : چنانچه حیوانات بر جفت های خویش می جهند بر همسرانتان نجهید ، بلکه پیش از آن با بوسه و سخن گفتن وی را برای عمل آماده سازید .

 

امام صادق ( علیه السلام ) در خطاب به مردان فرمودند : اگر یکی از شما به همسرش نزدیک شود و سپس برخیزد و او را ارضا نکند همسر او اگر به یک سیاه زنگی دست یابد به او متوسل می شود ، پس به هنگام نزدیکی شوخی و ملاعبه کنید که لذت بخش و بهتر است و زن بهتر ارضا می شود .(مکارم اخلاق )

 

امام علی ( علیه السلام ) : چون یکی از شما خواست با همسرش آمیزش کند ، از شتاب کردن در این کار پرهیز نماید که زنان نیز نیازهایی ( جنسی ) دارند . (خصال صدوق) از امام صادق ( علیه السلام ) درباره آمیزش از مقعد پرسیدند حضرت فرمود : همسرت عروسک و عشق زندگی توست پس او را با این کار اذیت مکن .( وسائل الشیعه ج20 ص143) 


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: آنچه در مورد آمیزش جنسی واجب ، مستحب ، مکروه ، حرام است

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 / 7 / 1398 | 22:34 | نویسنده : اکبر احمدی |

کارمزد بیش از چهار درصد حرام است!

Image result for ‫مکارم شیرازی‬‎

کارمزد بیش از چهار درصد حرام است!

 

 

ایشان اظهار داشتند: امروز با گسترش اقتصاد و توسعه مبادلات و بالا رفتن حجم داد و ستدها، آن نظام سابق امکان پذير نيست، بايد مراکز مالي وجود باشد که در واقع صندوق ذخيره مردم باشند و از اين طريق مردم بتوانند فعاليت هاي اقتصادي خود را ادامه دهند و خود آن مراکز هم بتوانند به وسيله اموال مردم فعاليت‌هاي اقتصادي مطلوبي داشته باشند.

 

معظم له در ادامه به تفاوت نظام بانکداري اسلامي و غربي پرداخته و افزودند: تفاوتي که ما با دنياي غرب داريم عمدتا در يک چيز است؛ زيرا آن ها ادعا مي کنند بانکداري هيچ نيازي به فعاليت‌هاي اقتصادي ندارد و براساس ربا خواري و سود پول مردم اداره مي‌شود؛ در حالي که ما مي گويیم تمام بانک ها بايد تبديل به يک مرکز فعال اقتصادي شود، نه اينکه پول مردم را به ديگری بدهند و سود بگيرند اين مصداق واضح ربا و "لاتاکلوا اموالکم بينکم بالباطل" خواهد بود.

 

ایشان ادامه دادند: ميان مکتب اسلام و غرب بسيار تفاوت وجود دارد؛ زيرا در مکتب غرب عده اي بي دليل ثروتمند مي شوند و عده اي بي دليل برخاک سياه مي نشينند؛ اما در مکتب اسلام همه باهم باید رشد اقتصادي داشته و  مراکز مالي تبديل به مراکز فعال سرمايه گذاري و اقتصادي ‌شوند.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: عده‌اي غرب زده مي گويند«نمي‌توان بانک‌ها را به شکل اسلامي اداره کرد و بايد اسم بانکداري اسلامي بر بانک‌ها گذاشت؛ ولي بايد همچون برنامه و سياست بانکداري غربي عمل کرد و مردم فاکتورهاي قلابي بياورند و بانک راضي شود و به آن ها سود بدهد، تنها صورت کار را عوض کنيم و ماهيت همان راه‌کار غربي باشد؛ زيرا راه چاره اي غير از اينها نيست»؛ در حالي که ما اينگونه تفکرات را بي اساس مي‌دانيم ما يقين داريم اگر طبق عقود اسلامي فعاليت مالي و بانکداري داشته باشيم، پيشرفت اقتصادي بسيار خوبی خواهيم داشت و هرگز فاصله طبقاتي در کشورهای اسلامی پيدا نخواهد شد. ما با مسؤولان بانکي و مالي اعتباري درباره فاکتورهای قلابی صحبت کرده ايم و آن ها وعده‌ داده اند جلوگیری کنند؛ ولي تاکنون شکايت مردم باقي است.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: کارمزد بیش از چهار درصد حرام است!

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 / 7 / 1398 | 22:26 | نویسنده : اکبر احمدی |

موازین

بسم الله الرحمن الرحیم
آسیبهای مربوط به بهداشت ودرمان
* ارتکاب تخلفات به بهانه برنامه آموزشی
این که دانشجویان رشته پزشکی، هنگام آموزش با اموری مانند معاینه غیرمماثل مواجه می شوند که جزوبرنامه های آموزشی آنها و یا تکالیفی است که استادازدانشجو طلب می کند؛ مجرّد این امر،مجوّز شرعی برای ارتکاب امرخلاف شرع نمی شود،بلکه ملاک دراین زمینه فقط نیاز آموزشی برای نجات جان انسان ویا اقتضای ضرورت می باشد.(اجوبه ،س 1310(
* سهل انگاری در پذیرش ومداوی بیمار
ازآن جایی که حفظ جان مسلمان بر هر كسى كه توان حفظ آن را داشته باشد واجب است ، مداواى بيمار مسلمان در هر شرايطى بر پزشك و مؤسسات پزشكى مانند بيمارستان ها واجب است و خودداری در پذيرش يا مداواى بيمار حرام وخلاف شرع است.
  *
مراجعه،معاینه ودرمان به پزشک غیر مماثل مگردرحال ضرورت
اگر معاینه و درمان بیمارغیرمماثل،منوط به نظر و لمسِ حرام باشد، مراجعه به پزشک غیرمماثل،جایز نیست ، مگر در صورتی که مراجعه و معالجه به پزشک مماثل امکان نداشته باشد.
*درمان نازایی توسط پزشک غیرمماثل
ازآنجایی که نازائی فی نفسه، بیماری محسوب نمی شود ، مجوزی برای مراجعه به پزشک غیرمماثل نمی شودمگرآن که نازایی ناشی از بیماری باشد و دسترسی به پزشک مماثل که بتواند معالجه و معاینه کند نباشد .
مراجعه به داندانپزشک غیرمماثل، درصورت دسترسی به پزشک مماثل
اگردسترسی به دندانپزشک خانم باشد، ، چنانچه مستلزم نظر و لمس حرام باشد، مراجعه به دندانپزشک غیرمماثل جایز نیست.
حجامت مردان توسط پزشک زن
با توجّه به اینکه حجامت مردتوسط زنان مستلزم نظر به بدن مرد و احیاناً لمس است،حجامت وی توسط زنان جایز نیست.
 *
نگاه ولمس درعمل جراحی زیبایی
عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود؛ازاین رو، نگاه کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست، مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
*معاينات غيردرمانى ماننداموراستخدامی مگر درصورت مصلحت اهم
نگاه به عورت افرادبراى امور استخدامى و سربازى،جایزنیست و ضرورتى كه در مورد معاينه براى درمان ذكر شد، در اينجا صدق نمى كند؛مگر مصلحت خاصی درسازمان اقتضاءنماید.
 *
خون گرفتن توسط نامحرم درغیرضرورت
برای خون گرفتن اموری مانند ازدواج، چنانچه پزشک مماثل نباشد، انجام این عمل توسط غیرمماثل،درغیرضرورت جایز نیست و سهل انگاری و بی توجّهی مجوّز این امر نیست.
 *
جلوگيرى از باردارى كه مستلزم لمس يا نگاه حرام باشد اگرروش پيشگيرى از فرزنددار شدن، متوقف بر حرامى مانندنگاه باشد، جایز نیست مگر در مقام ضرورت.
 *
عمل سزارین همراه با لمس و نظر مرد اجنبی به زن موقع عمل
جواز عمل سزارین همراه با لمس و نظر مرد اجنبی به زن هنگام عمل جایزنیست مگر در حال ضرورت.
*برهنه کردن بیمار در اتاق عمل درصورت امکان پوشش
*گرفتن منى افراد براى آزمايش، از طريق استمناء مگر اینکه راه مشروعی وجودنداشته باشد.
 *
معالجه باچیزهای حرام
معالجه باچيزهاى حرام مانند شراب و الكل ویا چيزهايى كه يقين به نجاست آنها وجوددارد، جايز نيست، مگر آن كه معالجه منحصر به آنها باشد كه در اين صورت نيز بايد به مقدار ضرورت اكتفا شود.
*آزمايش داروهای مضرروی انسان مگرآن که خطر جانى و ضرر قابل ملاحظه اى نداشته باشد ، شخص به انجام آن آزمايش راضى باشد،حفظ جان ياسلامت مسلمانان ـ هر چند در آينده ـ متوقف بر اين آزمايش باشد و با اجازه مجتهد جامع الشرايط انجام گيرد.
  *
معالجه بااشیای مضره؛ مانند داروهايى كه موجب سقط جنين مى شود يا قواى بدن را مختل مى كند که حكم معالجه با حرام را دارد و جايز نيست.
*درمان باموادمخدر ،مگراینکه درمان و معالجه متوقف برآن باشد و با تجويز پزشک مورد اطمينان صورت گيرد.(اجوبه،س 1404(
*تأخیر عمل جراحی برای کسب اجازه درصورت خطر مرگ بیمارکه دراین صورت،تأخیر جایز نیست.
*تسریع در مرگ بیمار
قتل از روی ترحم به منظور کوتاه کردن مدت دردورنج بیمار لاعلاجی که براساس دانش پزشکی امروز،هیچ امیدی به شفا ویابهبوداو وجود ندارد، جایز نیست و قتل نفس محسوب میشود.و در صورتی که موجب قتل شود، قصاص یا دیه ی آن واجب می گردد.
*کشتن بیمار مرگ مغزی
برداشتن دستگاه ازبیماری که در اثر آسیب مغزی درک و شعور و شنوایی و بینایی و حس خود را از دست داده و فقط قلب او میزند،اگر موجب مرگ وی می شود، جایزنیست.
*خودداری ازدرمان بیمارکه منجربه مرگ ویاضررمریض شود
چنانچه پزشك يا بيمارستان به بهانه هایی مانند: عدم پيش پرداخت هزينه وامثاله از مداواى بيمار خوددارى نمايند و در اثر آن بيمار بميرد يا ضررى متوجه او گردد، هريك از آنان مرتكب گناه شده و هرگاه اين عمل مستند به آنان باشد، شرعاً ضامن هستند.
گرفتن وجه اضافى بر خلاف ضوابط و مقررات ،به هرعنوانی دریافت گردد، شرعاً جايز نيست.
*مراعات نکردن نوبت بر بيماران ازناحیه پزشك ویا دستيار او ونیز دريافت وجه اضافى ،براى مقدم كردن شخصى بر ديگران شرعاً جايز نيست و تضييع حقوق ديگران است.
 *
صدور گواهی نادرست برای بیمار، عمداً جایز نیست و در صورت سهو باید در صورت امکان آن را تدارک و جبران نماید.
*افشای اطلاعات به دست آمده از آزمایشات ویا معالجه بیماردرصورت راضی نبودن بیمار،مگر اینکه علاج مریض به آن متوقف و منحصر باشد ویاموضوع اهمی مانند بحث ازدواج وضرورت مطلع شدن اولیای دختر وپسر مطرح باشد
 *
سقط جنین بخاطرمشکلات اقتصادی،حفظ آبرو ونیز ناقص الخلقه بودن آن،حتّی قبل از ولوج روح در آن جایزنیست، مگرموجب تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی ومستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد.
ونیز سقط جنین به خاطر عمل جراحی ،ناشی اززنا،ویامنعقده باوطی به شبهه جایز نیست.
* ازبین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم
از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست.
*استفاده ازدفترچه بیمه برای غیرصاحب دفترچه جایزنیست واستفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن موجب ضمان است.

 


موضوعات مرتبط: استفتائاتموازین
برچسب‌ها: موازین

تاريخ : شنبه 16 / 7 / 1398 | 8:58 | نویسنده : اکبر احمدی |

احکام تصویری

ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

احکام نگاه به دست نامحرم

احکام نگاه به دست نامحرم


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: احکام تصویری

تاريخ : سه شنبه 17 / 4 / 1397 | 8:34 | نویسنده : اکبر احمدی |

احکام تصویری

آیا از میوه هایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده می توان استفاده کرد

آیا از میوه هایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده می توان استفاده کرد

آیا در زمان حیض، طلاق زن صحیح است؟

آیا در زمان حیض، طلاق زن صحیح است؟آیا در زمان حیض، طلاق زن صحیح است؟


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: احکام تصویری

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 / 4 / 1397 | 8:30 | نویسنده : اکبر احمدی |

احکام تصویری

آیا لازم است در حیض در تمام سه روز اول خون بیرون بیاید

آیا لازم است در حیض در تمام سه روز اول خون بیرون بیاید

بازی با پاسور

بازی با پاسور


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: احکام تصویری

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 / 4 / 1397 | 8:25 | نویسنده : اکبر احمدی |

استفتائات

--

احکام نماز
 
عدم کفایت نماز غفیله از نافله
س. آیا می‌توانیم نماز غفیله را به نیت یکی از نمازهای نافله‌ی مغرب بخوانیم که هم نافله‌ی مغرب حساب شود و هم غفیله؟
ج. نماز غفیله، کفایت از نافله مغرب نمی‌کند.
 
وجود حائل در نماز جماعت
س. آیا حائل با نبودن یک نفر در بین صف نماز جماعت صدق می‌کند بطوری که ارتباط این طرف با آن طرف صف قطع شود؟
ج. اگر از جلو به امام متصل نباشد، و به واسطه کسی که طرف راست یا چپ او اقتدا کرده نیز به امام متصل نباشد، چنانچه بیشتر از یک قدم بزرگ فاصله نباشد، نمازش صحیح است.

 

سجده بر سنگ عقیق
س. آیا سجده بر سنگ عقیق صحیح است. و در صورتی که نگین انگشتر باشد سجده بر آن چه حکمی دارد؟
ج. طبق نظر مقام معظم رهبری (دام ظله) سجده بر عقیق اشکال ندارد، همچنین اگر انگشتر هم باشد با رعایت سایر شرایط سجده بر آن صحیح است.
 
فراموش کردن رکوع
س. اگر بعد از رسیدن پیشانی به سجده و یا بین دو سجده، فرد یادش بیاید که رکوع نکرده است وظیفه اش چیست؟
ج. اگر پیش از آن‌که وارد سجده دوّم شود یادش بیاید که رکوع نکرده است، باید برخیزد و بایستد و رکوع کند و پس از آن دو سجده را به‌جا آورد و نماز را تمام کند و بعد از نماز احتیاطاً دو سجده سهو برای سجده زیادی بگزارد.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: احکام نماز

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 15 / 2 / 1397 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

استفتائات

--

احکام بانوان
 
زود سپری شدن عده با مصرف قرص
س. خانمی مطلقه برای زود سپری شدن عدّه، اقدام به خوردن قرص هایی می نماید که موجب می شود خانم زودتر از موعد، عادت ماهیانه شود؛ در این حال عادت دوم ایشان در روز نهم شروع شده است. با توجه به اینکه فاصله حیض دوم ۱۰ روز نبوده است، آیا این امر صحیح است؟
ج. خوردن قرص های مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی در فرض مذکور که خون دوم شرایط حیض را نداشته، کفایت از اتمام عده نمی کند.
 
نگاه به عکس دختر بچه
س. حکم نظر به عکس دختر بچه‌ای که سرش لخت است و الآن سنش بالاست برای مرد نامحرمی که او را می‌شناسد چیست؟ آیا اگر به قصد لذت باشد و یا مفسده داشته و یا هتک باشد، حرام است؟
و یا مطلقاً حرام است ؟
ج. حرمت مطلق ثابت نیست.

 


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: احکام

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 15 / 2 / 1397 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

استفتائات

--

منظور از «ترتّب احکام نصب»
س. اصل جواز امامت برای اقامه نماز جمعه متوقف بر این اجازه نیست ولی ترتّب احکام نصب وی برای امامت جمعه متوقف بر این است که منصوب از طرف ولیّ امر مسلمین باشد. منظور از  «ترتّب احکام نصب» چیست؟
ج.  از جمله موارد ترتب احکام نصب:
الف) انجام نماز عید فطر و قربان به جماعت، به نیت استحباب توسط ائمه جمعه منصوب و به نیت رجاء توسط دیگران.
ب) اگر کسی نذری مربوط به امام جمعه منصوب داشته باشد، فقط برای او باید انجام دهد.
 
اجازه حاکم شرع در ردّ مظالم
س. در ردّ مظالم از چه کسی باید اذن گرفت؟
ج.  بنا بر احتیاط از حاکم شرع اجازه بگیرند.
 

موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: احکام طهارت و نجاست

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 15 / 2 / 1397 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم تخیل صحنه های شهوت انگیز، با یقین به عدم خروج منی چیست؟

حکم تخیل صحنه های شهوت انگیز، با یقین به عدم خروج منی چیست؟

حکم تخیل صحنه های شهوت انگیز، با یقین به عدم خروج منی چیست؟

 

سوال: حکم تخیل صحنه های شهوت انگیز، با یقین به عدم خروج منی چیست؟
پاسخ:
۱٫  از همسر: در صورتی که مفسده نداشته باشد و قصد خروج منی هم نداشته باشد، اشکال ندارد.
۲٫ از غیر همسر: اگر خوف وقوع در حرام نداشته باشد و مفسده ای نداشته باشد و قصد خروج منی هم نداشته باشد، اشکال ندارد امام سزاوار است ترک شود.
آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
آیت الله بهجت: جایز نیست.
————
منبع: احکام بانوان جامعه الزهرا (س)، ص ۲۰۶؛ بهجت، زنجانی و مکارم: استفتائات موجود توسط مولف، خامنه ای: اجوبه الاستفتائات، س ۷۹۱٫
>>> برگرفته از کتاب «احکام نموداری بانوان» ج ۴، تألیف: سید عباس میرجعفری، ص ۱۸٫



موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: حکم تخیل صحنه های شهوت انگیز، با یقین به عدم خروج منی چیست؟

تاريخ : یک شنبه 5 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم شرط بندی برای تشویق به کاری

حکم شرط بندی برای تشویق به کاری

شرط بندی برای تشویق مثل درس خواندن

با کسی قرار بگذاریم که در یک امتحان هر کس نمره بهتری گرفت باید به از دیگری مبلغی پول به عنوان هدیه ( با رضایت دهنده ) بگیرد حرام است ؟

پاسخ:

آیت الله خامنه ای: جایز نیست.

آیت الله مکارم : این کار نوعی شرط بندی محسوب شده و حرام است

آیت الله فاضل: اگر شرط بندی کنند که هرکدام نمره بیشتری در امتحانات کسب کند دیگری به او پول بدهد حرام است. اما اگر شرط بندی نباشد و قرار دوستانه بگذارند که هرکدام نمره خوب بیاورد دیگری تشویقی با رضایت خود به او هدیه بدهد، اشکال ندارد لیکن واجب نیست که دیگری پول یا چیز دیگری هدیه بدهد و اگر با رضایت خود به او هدیه بدهد اشکال ندارد.



موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: حکم شرط بندی برای تشویق به کاری

تاريخ : یک شنبه 5 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم خروج معتکف از مسجد برای امتحان

حکم خروج معتکف از مسجد برای امتحان

 

حکم خروج معتکف از مسجد برای امتحان

آیت الله خامنه‌ای: معتکف مى‌تواند براى امور ضرورى شرعى و عرفى و عقلى از مسجد خارج شود ولى اگر به قدرى طول دهد که صورت اعتکاف محو شود، اعتکاف صحیح نیست؛ و تشخیص ضرورى شرعى و عرفى و عقلى با خود مکلف است.

آیت الله مکارم شیرازی: در صورت ضرورت اشکالی ندارد ولی در اولین فرصت به محل اعتکاف بازگردد.

آیت الله سیستانی: برای شرکت در امتحانات دبیرستان یا دانشگاه یا حوزه چنانچه ضرورت عرفی باشد می‌تواند از محل اعتکاف خارج شود ولی نباید مدّت خروجش طولانی ‌گردد، به گونه‌ای‌ که صورت اعتکاف از بین برود، مثلاً تا دو ساعت اشکال ندارد.

آیت الله وحید خراسانی: در فرض مذکور خروج از محل اعتکاف برای امتحان مهم ،ضرورت عرفیه به حساب آمده و مانعی ندارد.



موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: حکم خروج معتکف از مسجد برای امتحان

تاريخ : یک شنبه 5 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمه زنی

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمه زنی

  قمه زنی از جمله بدعتها است که بواسطه آن خسارات بسیاری بر ما وارد شده است و شیعه را در جهان به واسطه این کار به جنون متّهم می کنند و در این زمان، صراحتاً اعلام می کنیم که باید از این کار خودداری شود و در عبارتی ساده، آسیب رساندن به بدن حرام است خواه از طریق قمه زنی باشد یا زنجیرهای تیغه دار یا ضربات شدید به بدن که باعث آسیب جدّی می شود.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمه زنی

تاريخ : پنج شنبه 23 / 9 / 1396 | 7:43 | نویسنده : اکبر احمدی |

مقصود از وهن دین و یا مذهب چیست؟

مقصود از وهن دین و یا مذهب چیست؟

 مقصود از وهن دین و یا مذهب چیست؟

 

هرکارى که باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و باید از آن اجتناب شود.
قمه زدن در عزای امام حسین(علیه السلام)-با صرف نظر از اضرار به نفس- یکى از آسیب‌هاى آن در حال حاضر، وهن دین و مذهب است.
امروزه، این عمل، باعث نوعى دلزدگى نسبت به دین اسلام و مذهب شیعه شده و سبب می‌شود شیعه در میان مذاهب اسلامى متّهم به غلوّ شود.و به جای این­که موجب علاقه‌ی مردم به امام حسین(علیه السلام)-و قیام عاشورا شود، در چشم جهانیان موجب وهن مذهب شیعه می­شود.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: مقصود از وهن دین و یا مذهب چیست؟

تاريخ : پنج شنبه 23 / 9 / 1396 | 7:42 | نویسنده : اکبر احمدی |

مراسم شبيه خوانی چه حکمی‌ دارد؟

 

مراسم شبيه خوانی چه حکمی‌ دارد؟

  

مراسم شبیه خوانی چه حکمی‌ دارد؟

آیت الله خامنه ای: اگر مراسم شبیه ‏خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب نشوند، اشکال ندارند، ولى در عین حال بهتر است که به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینى و مرثیه خوانى بر پا شود.
آیت الله مکارم: چنانچه تعزیه خوانى، مشتمل بر امر حرامى مانند: دروغ یا هتک حرمت امامان بزرگوار و بزرگان دیگر و امثال اینها نباشد و مانع مجالس سخنرانى و نماز نگردد، اشکالى ندارد. سایت حضرات آیات خامنه ای مکارم شیرازی


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: مراسم شبيه خوانی چه حکمی‌ دارد؟

تاريخ : پنج شنبه 23 / 9 / 1396 | 7:40 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکم قمه زنی از نظر آیت الله خامنه ای

حکم قمه زنی از نظر آیت الله خامنه ای

حکم-قمه-زنی-از-نظر-آیت-الله-خامنه-ای-

 

پاسخ:
قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی ‏شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه (علیهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد.
و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می ‏شود بنا براین در هیچ حالتى جایز نیست.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: حکم قمه زنی از نظر آیت الله خامنه ای

تاريخ : چهار شنبه 1 / 8 / 1396 | 7:24 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

 

 

آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

1-روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است آن هم نه کراهت مصطلح (عملی که انجام ندادن آن بهتر است)، بلکه کراهت در عبادت دارد یعنی ثواب آن عمل کم تر است.
2-اگر روزه گرفتن در این روز به عنوان تبرک و شادمانی باشد کفر است و خروج از دین، و اگر به جهت فضیلت مطلق روزه باشد چون تشبه صوری به بنی امیه دارد، البته مکروه و ثواب آن عمل کم تر است.
3-ائمه (ع) به این دلیل که بنی امیه از روی سرور و شادی عاشورا را روزه می گرفتند، شیعیان را توصیه کرده اند در این روز روزه نگیرند.
4-بعضی از علماء فرموده اند که مستحب است در روز عاشورا انسان بدون قصد روزه تا عصر از خوردن و آشامیدن خوددارى کند.


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟

تاريخ : چهار شنبه 1 / 8 / 1396 | 7:23 | نویسنده : اکبر احمدی |

مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست

مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست

مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست
شک در رکعات نماز مغرب و صبح باطل کننده است، مگر در سه جا:

۱- شک بعد از سلام.

۲- شک کثیرالشک، یعنی کسی که زیاد شک می کند.

۳- شک امام در شماره رکعت های نماز، در صورتی که ماموم شماره آنها را بداند و هچنین شک ماموم در صورتی که امام شماره رکعت های نماز را بداند.

نکته: شک در نماز های مستحبی مبطل نماز نیست.

——-
توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۶۷


موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: مواردی که شک در نمازهای دو رکعتی باطل کننده نیست

تاريخ : چهار شنبه 1 / 8 / 1396 | 7:21 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.