گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 82744
بازدید دیروز : 136836
بازدید هفته : 82744
بازدید ماه : 405025
بازدید کل : 10796780
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 22 / 2 / 1400

آشنایی با مفاهیم قرآنی

********************

سوال: فردى قطع نخاع هستم. و به دليل آن كه بول و غائط بى اختيار از من خارج مى شود از كيسه ادرار استفاده مى كنم (سند و كاندوم) به همين جهت دائماً ادرار من جريان دارد، و داخل كيسه مى ريزد. به چه شكلى مى توانم قرآن بخوانم، و دست به آيات قرآن بزنم؟
جواب:شما مى توانيد وضو بگيريد و مشغول قرائت قرآن شويد. و مادام كه فاصله زيادى نشده، مى توانيد خطّ قرآن را لمس كنيد.
منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)

********************
سوال:فردى نابينا هستم. اگر بدون توجّه دستم را روى اسم جلاله خداوند كه در جايى نوشته شده بكشم، مرتكب گناهى شده ام؟
جواب:در صورت عدم اطّلاع بر وجود اسم جلاله، مرتكب خلافى نشده ايد.
منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)

********************
سوال:قسمت بالاى برخى از اوراق رسمى دوائر، با آرم جمهورى اسلامى ايران زينت داده مى شـود، و نيز بعضى شفاخانه ها ( بيمارستان ها ) و درمانگاهها بالاى ارواق شان عبارت ( هو الشافى )را مى نويسند، اگر اين اوراق بعد از رفع نيازآلوده بخون شود و يا به گوشه پرتاب گردد، حكمش چيست؟
جواب:تزئين اوراق مكاتبات به لفظ جلاله و آنچه در حكم آن است اشكالى ندارد، آنچه واجب است اجتناب از هتك و نجس كردن آنست.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري

********************
سوال:كسانى كه بوسيله ماشين تايپ تحرير ، اسماء جلاله يا آيات قرآنى ، و يا اسامى معصومين را مى نويسند ، آيا واجب است وضو داشته باشند؟
جواب:اين كار مشروط به طهارت نيست ، ولى نوشته را نبايد بدون وضو لمس نمود.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري


********************
سوال:نابينايان براى خواندن از خط برجسته اى به نام «بريل» كه با لمس انگشتان خوانده مى شود، استمداد مى گيرند. مى دانيم كه اين خط از نقاط ششگانه تشكيل شده است. با توجّه به مطلب فوق، آيا بر نابينايان لازم است در موقع فراگيرى قرائت قرآن، و در وقت لمس اسامى مقدّسه كه با خط برجسته نوشته شده، وضو داشته باشند؟
جواب:آرى بايد وضو داشته باشند، يا از دستكش هاى پلاستيكى نازك استفاده كنند.
منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)

********************

سوال: نابينايان براى خواندن از خط برجسته بنام خط (( بريل )) كه با لمس انگشتان خوانده مى شود ، استمداد مى گيرند مى دانيم كه اين خط از نقاط ششگانه تشكيل شـده است ، لطفا به سوال زير جواب مرحمت فرمائيد : آيا بر نابينايان لازم است در موقع فراگيرى قرائت قرآن و در وقت لمس اسامى طاهره كه با خط برجسته نوشته شده ، وضو داشته باشند؟
جواب:نقاط برجسته كه علامتند براى حروف اصلى حكم حروف اصلى را ندارند و دست زدن به آنها ـ در مواردى كه بعنوان علامت حروف قرآن كريم و اسماء طاهره استفاده مى شود ـ نياز به طهارت ندارد.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري

********************
سوال:نوشتن ((نام خدا)) به آن صورت كه نوشته شده, توضيح دهيد كه آيا مس كردن آن حرام است يا نه؟
الف: الله
ب: خدا
پ: بسمه تعالي
ت: الله بدون حركت
ث: نام خدا را درميان شعري بنويسند و حروف آن جدا باشد.
ج: پاك كردن و سوزاندن يا با جوهر از بين بردن.
چ: ا...
ح: اگر قسمتي از آن مس شود چطور؟
نام امامان را كه روي اشخاص است, نوشتن و دور انداختن چطور؟ آيه قرآن بدون حركت, مس كردن بدون وضو چگونه است؟

جواب:مس كتابت قرآن و اسماء باري تعالي يا جزيي از آنها به هر لغت و كيفيت كه باشد بدون طهارت جايز نيست و از بين بردن آنها به نحوي كه موجب هتك نشود اشكال ندارد.
منبع:استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، ص 47 ، مسأله 79.

********************

با احترام ، نظر به اينكه هر ساله مقدار زيادي از قرآنهاي فرسوده و غير قابل استفاده و اسماء متبرك الهي از افراد و مراكز مختلف به سازمان دارالقرآن الكريم تحويل مي گردد مستدعي است نظر مبارك را درباره موارد ذيل بيان فرماييد:

1. آيا خمير كردن اوراق قرآني بايد به شيوه خاصي صورت پذيرد؟
2. آيا كاغذ استحصالي (در صورت از بين رفتن كامل خطوط قرآن) بايد در مصارف خاص متناسب با شأن قرآن كريم استفاده شود؟
3. آيا عنوان «باسمه تعالي» در سربرگ اوراق اداري در صورت مس ، حكم ساير اسماء الهي را (مبني بر وجوب طهارت) دارد؟
4. آيا CD يا لوحهاي فشرده قرآني از جهت لزوم رعايت احكام طهارت و آداب ، به قرآن مخطوط ملحق مي شوند؟
مزيد توفيقات حضرتعالي را از درگاه احديت خواستار است.


جواب:

دفتر محترم حضرت آيت الله العظمي سيستاني
********************

1. عرفاً هتك محسوب نشود.
2. لازم نيست.
3. ندارد.
4. ملحق نمي شود.



دفتر محترم مقام معظم رهبري(دام ظله)
********************

1ـ شيوه خاصي ندارد ، همين كه موجب هتك حرمت نباشد ، كافي است.
2ـ واجب نيست.
3ـ اين حكم را ندارد
4ـ مس آن بدون وضو اشكال ندارد.




محضر حضرت آيت الله العظمي بهجت (دام ظله العالي)
********************

1. جايز نيست مگر با محو كردن كامل خطوط قرآن از اول بوسيله رنگ يا امثال آن.
2. اگر كسانيكه آنها را دادند ، به نيت تبديل شدن به قرآن بوده ، بايد همان طور عمل شود و در غير اينصورت هم مصارف مناسب با شأن قرآن اولي است.
3. بله ، ضمير حكم اسماء را دارد.
4. خير.



محضر حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني
********************

1. خمير كردن اوراق قرآني بايد با رعايت 2 نكته انجام شود : 1)به شكلي انجام شود كه عرفاً بي احترامي به قرآن كريم محسوب نشود. 2)از دست زدن بي وضو به اوراق اجتناب شود
2. كاغذ استحصالي با توجه به از بين رفتن كامل خطوط قرآن حكم كاغذ معمول را دارد.
3. حكم ساير اسماء الهي را دارد
4. هر چند لوحهاي فشرده قرآني حكم طهارت و حرمت مس بدون وضو را ندارد ، ولي از آن جا كه شامل متون قرآن (به شكل ديجيتال) مي باشد ، بايد به گونه اي رفتار شود كه عرفاً موجب بي احترامي به قرآن نشود.



محضر حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي(دام ظله)
********************

1. روشي اتخاذ شود كه توهين به اسماء متبرك الهي محسوب نگردد.
2. مصرف خاصي شرط نيست.
3. حكم اسماء الهي را ندارد هر چند رعايت احتياط خوبست.
4. احكام قرآن مخطوط را ندارد.


منبع:استفتاء توسط سازمان دارالقرآن الكريم

 

********************

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: استفتائات
برچسب‌ها: استفتائات
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی