ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی نمک

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی نمک

عکس ضرب المثل آشپز که دوتا شد

آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی نمک

این جمله یکی از مشهورترین و پرکاربردترین ضرب المثلهای فارسی است اما شاید تاکنون کمتر کسی به این فکر کرده است که این مثل از بیخ و بن غلط بوده و این ضرب المثل غلط و باور اشتباه ناشی از

روحیه خودخواهی یا تنبلی و مسوولیت گریزی ما ایرانیان است. در کشورهای پیشرفته از کودکی به انسانها روحیه همکاری و همگرایی را آموزش می دهند و انسان‌ها را به کار تیمی و گروهی تشویق می کنند و شرکت‌ها و موسسات بزرگ تجاری و صنعتی زیادی وجود دارند که به صورت تعاونی و مشارکتی پدید آمده اند و احزاب و سندیکاهای بزرگ از طریق مشارکت و همکاری اعضای آن به موفقیتهای عظیم دست یافته اند اما در ایران معمولا چنین روحیه مشارکت و همکاری وجود ندارد.در ایران غالبا کارهای مشارکتی و تیمی موفق از آب در نمی آید و به شکست می انجامد و لذا ما احزاب و سندیکاهای قدرتمند نداریم و در ورزش‌های تیمی نیز بسیار ضعیف هستیم در حالی که در ورزش‌های فردی در عرصه های جهانی غالبا مدال آور و تواناییم. علتش آن است که ما ایرانیان بیشتر خودمحور و خودخواه و تمامیت طلب هستیم و حاضر نیستیم زیر بلیط کسی برویم و از قواعد بازی گروهی اطاعت کنیم. از آنجا که این روحیه خودبینی و خودمحوری و خودخواهی مانع همکاری و مشارکت است لذا با توجه به این نکته، ایرانی جماعت ضرب المثلهایی مثل:" اگر شریک خوب بود خدا برای خودش شریک می گرفت" و یا "آشپز که دو تا شد آش یا شور میشه یا بی نمک" را اختراع کرده است تا خودخواهی و خودبینی و مسوولیت گریزی و تمامیت خواهی خود را توجیه نماید و اگر در اثر تنبلی و بی مسئولیتی زمانی آش شور شد آن را به گردن دو تا شدن آشپز بیندازد.

از جهت دیگر باید گفت که اولا این ضرب المثل هیچگونه توجیه علمی و عقلی و منطقی ندارد زیرا که آشپز وقتی دو تا شد لزوما آش نباید شور یا بی نمک بشود و ثانیا این ضرب المثل با خصلت ذاتی و روحیه طبیعی انسانها که روحیه اجتماعی و همکاری و همزیستی است در تضاد و تناقض است زیرا چنین القا می کند که اگر دو آشپز در کنار هم غذا بپزند حتما خرابکاری خواهند کرد و غذا افتضاح خواهد شد.

امید که این باور غلط از صفحه فرهنگ ما زدوده شود و همه بدانند که دو  انسان عاقل با همکاری هم بهتر می توانند آشپزی کنند و بهتر می توانند نتیجه بگیرند تا یک انسان تنها. و بطورکلی انسان‌ها با مشارکت هم بهتر می توانند فکر کنند و بهتر می توانند عمل کنند و بهتر و سریعتر می توانند نتیجه بگیرند. البته به شرطی که خودبین و خودمحور و تنبل و بی مسئولیت نباشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ضرب المثل های غلط
برچسب‌ها: ضرب المثل های غلط

تاريخ : دو شنبه 5 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.