ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راهکارهای مقابله با جنگ نرم در خانواده ها

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

راهکارهای مقابله با جنگ نرم در خانواده ها

راهکارهای مقابله با جنگ نرم در خانواده ها

1.تقویت باورهای دینی در میان افراد جامعه به ویژه زنان و دختران

يكي از وظايف مبلّغان كه مرزداران اندیشه های دینی و فرهنگی جامعه هستند. بیدارگری نسل های امروز و فرداست زيرا در کلام و قلم و هنر این عزيزان سعادت موج می زند و با تبلیغات ديني نقش عظيمي بر عهده دارند. اسلام، کامل ترین شریعت آسمانی، با تبلیغ متولد شد و بقاء و جاودانگی آن نیز در سایه سار تبلیغ مبلغان و هدایت گران مذهبی به وجود خواهد آمد از این رو آشنایی مبلّغان فرهیخته و وارسته عرصه دین باوری با شیوه های گوناگون تبلیغی در سراسرايران امری ضروری است.آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدید ترین شیوه ها و روش ها به مبلّغان این امکان را خواهد داد که افزون بر هدایت جامعه ی اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینی، از ورود افکار و اندیشه هایی که بر مبنای دین گریزی و یا دین ستیزی است ممانعت به عمل آورند. در جامعه ی کنونی بشری به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست یابی به اندیشه های به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع گوناگون و در نتیجه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتن کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ تبلیغ های دینی نیز باید تحوّلی ژرف یافته و در شیوه ها و ابزارهای تبلیغی تجدید نظر گردد. ماهواره ها چشم های ناپاک قرن بیستم هستند که به عنوان خطری نابود کننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده اند و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و تعالیم مذهبی و دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیده ی فرهنگ برانداز باشند.

2.تحكیم پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده

آشنایی کودک با آداب و ارزش ها و قواعد زندگی اجتماعی از طرق مختلفی صورت می گیرد که بهترین و اولین کانون نهادینه کردن این امر خانواده است. در خانواده مادران به عنوان محور کانون خانواده، نقش مؤثرتری در تفهیم این ارزش ها و قواعد برای کودکان وجوانان دارند.حضرت امام(ره) فرموده اند: مربی انسان ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش، انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش، کشور را آباد می کند  و هم چنين می فرمایند: مادران مسئول اعمال فرزندان خود هستند و اگر یک بچه را خوب تربیت کنند، ممکن است سعادت یک ملت را همان بچه تأمین کند.ایشان زن را یکتا موجود تربیت کننده انسان هایی که سبب برکت برای جامعه ها می شوند، می دانستند. پس مادران بايد بيشتر با فرزندان ارتباط دوستانه ومنطقي داشته باشند و فرزندان خود را رها ننمايند.

3.احياى عزت نفس

از جمله راههاى مبارزه با تهاجم فرهنگى، احياى روحيه عزت نفس در بين اقشار مختلف جامعه مى باشد. بنابراين لازم است با تقويت اين روحيه و زدودن احساس خود كم بينى مردم جامعه اسلامى را از تقليد كوركورانه از روشهاى زندگى بيگانگان بازداشت امام صادق (ع) مي فرمايند: خداوند به پيامبرى از پيامبرانش وحى فرموده كه به مؤمنان بگو: «لا تلبسوا لباس اعدائى، ولاتطعموا مطاعم اعدائى، و لا تسلكوا مسالك اعدائى ، فتكونوا اعدائى كما هم اعدائى»

لباس دشمنان مرا نپوشيد و غذاى دشمنان مرانخوريد و به شيوه دشمنان من رفتار نكنيد كه شما نيز همانند آنان جزو دشمنان من خواهيد شد!

4.مبارزه با روحيه تجمل گرايى

امروزه اثر مستقيم روحيه تجمل گرايى بر واردات كالاهاى مصرفى لوكس وپيروى از مدهاى گوناگونى كه حجم انبوهى از فرهنگ و ارزشهاى غربى را يدك مى كشند، بركسى پوشيده نيست نگاهى به زندگى روزانه مرفهين بى درد نشانگر اين واقعيت است كه پيروى از مد، حتى در شيوه خوراك آنان نيز دگرگونى پديد آورده است. البته زيان روحيه رفاه جويى و تجمل گرايى تنها در تغيير شيوه پوشش، خوراك و رفتارهاى اجتماعي و شخصى آشكار نمى شود بلكه در بالا رفتن ميزان بزهكاريها و زير پا نهادن اصول اخلاقى نيز اثرى شگرف دارد. افزايش خواسته هاى افراد كه در سايه چنين روحيه اى پديدمى آيد انگيزه اى نيرومند براى سرقت، كلاهبردارى، رشوه و...به شمار مى آيند. از اين رو، در مبارزه فرهنگى، زدودن روحيه تجمل گرايى از دلهاى مردم بايد به گونه اى جدى مورد توجه قرار گيرد و اثرات منفي آن براى جامعه تبيين شود تا جامعه با نگرشى آگاهانه به مسائل بينديشند و از روىآوردن و تسليم بى چون و چرا در برابر امواج ويرانگر اين شبيخون مخرب در امان باشند.

5.اشباع نيازهاى طبيعى انسان از راههاى مشروع

انسان مجموعه اى در هم پيچيده از غرايز گوناگون است.غرايزى كه پيوسته او را به جنبش درمسیرهای پر پيچ و خم زندگى فرا مى خواند. اين خواستها به گونه اى نيرومندند كه مي توانند انسان را در پى خويش به بيغوله هاى تاريك و ظلماني و ناشناخته بكشانند. برآورده نشدن اين غرايز در حد معقول و يا زياده روى در كامروايي غريزى مى تواند خطر ساز باشد. رها ساختن نامعقول مردم در بهره گيرى هر چه بيشتر و به هر شكل ممكن از اين نيروهاى مقدس، آنان را از تلاش در سازندگى خويش و جامعه بازمى دارد و جلوگيرى از ارضاى غرايز در حد مشروع ، يا ناتوانى در برآوردن نيازهاى طبيعى نيز زمينه را براى روى آوردن همه جانبه به سوى برنامه هاى مخرب دشمن فراهم مي آورد.

  برگرفته از کتاب بشقاب های سمی- اثر حسین امانلو      


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: چنگ نرم
برچسب‌ها: جنگ نرم

تاريخ : شنبه 14 / 2 / 1401 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.