پیام مهم هفته «وحدت اسلامی» چیست؟

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پیام مهم هفته «وحدت اسلامی» چیست؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پیام مهم هفته «وحدت اسلامی» چیست؟

https://cdn.yjc.news/files/fa/news/1400/7/29/14965678_734.jpg

پیام مهم هفته «وحدت اسلامی» چیست؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: توجه به مشترکات واحد و ذاتی قطعاً وحدت واقعی و اصیل را در پی خواهد داشت لذا توجه به وحدت امری مهم و قابل توجه است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری  پیرامون هفته وحدت گفت: فاصله میان روز‌های ولادت «پیامبراکرم (ص)» از سوی اهل سنت ۱۲ربیع الاول و شیعیان ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده و در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: «امام خمینی (ره)» بنا به پیشنهاداتی که به ایشان شده بود تصمیم گرفتند تا یک هفته فاصله ما بین دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کنند البته در طول تاریخ علمای دیگری بودند که تلاش داشتند تا به بسط و گسترش مقوله وحدت بپردازند و تلاش داشتند زمینه را جهت گسترش وحدت بین مسلمانان رواج دادند، اما در نهایت آنچه «امام خمینی (ره)» پایه گذاری کردند بود که توانست نتایج کاربردی تری را در بر داشته باشد.

حیدری با اشاره به اهمیت وحدت اسلامی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که تمرکز دشمنان در جهت هدف‌گیری وحدت میان مسلمانان قرار دارد آنان برای رسیدن به اهداف خود برخی از نکات را به عنوان نقطه ضعف مورد استفاده قرار داده و بین شیعه و سنی فاصله ایجاد می‎کنند بنابراین باید توجه داشته باشیم که از ایجاد چنین فرصت‌هایی برای استفاده دشمن اجتناب کنیم.

وی بهترین رویکرد برای گسترش وحدت در بین جامعه اسلامی را مورد بررسی قرار داد و افزود: توجه به مشترکات واحد و ذاتی قطعاً وحدت واقعی و اصیل را در پی خواهد داشت لذا توجه به وحدت اسلامی امری مهم و قابل توجه است. این مشترکات شامل وجود «پیامبر اکرم (ص)» و کلام پروردگار که در قرآن کریم منعکس شده و بسیاری از آداب مشترک مسلمان بوده است.

این کارشناس علوم قرآنی نقطه کلیدی شکل‌گیری وحدت در جامعه اسلامی را تفسیر کلمه وحدت به معنی واقعی آن دانست و تاکید کرد: بیان تفسیر و تعبیر درست از وحدت نقطه کلیدی و مهمترین موضوعی است که باید به آن توجه شود؛ وحدت واقعی به معنی کنار گذاشتن اختلافات است اگرچه تفاوت‌های دیدگاهی وجود دارد و می‌تواند در قالب گفتگو‌های علمی آن هم در نزد اهل علم و نظریه‌پردازان و نقادان مورد بررسی قرار بگیرد، ولی باید در نظر داشته باشیم که این تفاوت‌ها در دیدگاه‌ها را نباید به کوچه و بازار کشاند.

حیدری تصریح کرد: بررسی علمی تفاوت‌های موجود در بین نظریات جامعه اسلامی قطعاً می‌تواند به کاهش میزان اختلافات و کمتر شدن عمق تفاوت‌ها بینجامد، زیرا بسیاری از اختلافات علمی و ابهاماتی که امروزه بر آن تاکید می‌شود و وجود دارد به خاطر شکل گیری سوءتفاهم‌ها پیش‌فرض‌ها و برداشت‌های اشتباهی است که در طول سالیان دراز شکل گرفته است.

وی به شکل گیری برخی از مجامع جهت ایجاد وحدت در بین جوامع اسلامی اشاره و بیان کرد: موسسات گروه ها، بخش‌ها و مجامع شکل گرفته تا در جهت بستر سازی برای وحدت بین جامعه اسلامی اقداماتی را انجام دهد، یکی از آن‌ها مجمع تقریب مذاهب است که هدف از ایجاد آن در حقیقت ایجاد زیرساخت و بنایی برای ایجاد توسعه گسترش وحدت در جوامع اسلامی است، اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که وحدت به معنی واقعی آن باید به اجرا گذاشته شود نه اینکه در ظاهر به یکدیگر لبخند بزنیم، اما در پشت سر مروج تفرقه شویم و به رواج تفکر اشتباه و سوگیری‌های نادرست برای برخی از افراد باشیم این شیطنتی است که دشمنان اسلام به دنبال آن هستند و تلاش می‌کنند به هر شکل که شده به آن دامن بزنند بنابراین باید متوجه سوء استفاده‌های دشمنان باشیم.

این کارشناس علوم قرآنی اهمیت وحدت اسلامی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: وحدت همواره زمینه را برای توسعه رشد و گسترش اسلام فراهم می‌کند خداوند نیز در قرآن کریم و در آیه ۴۶ سوره انفال فرموده: «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ، و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است»؛ همچنین در در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ، و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید، و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید»؛ بدین ترتیب خداوند متعال نیز وحدت را مورد تاکید قرار داده است.

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون وحدت اسلامی اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری به موضوع وحدت چنان اهمیتی می‌دهند که آن را به عنوان مسئله‌ای استراتژیک معرفی می‌کنند. ایشان همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت ذیل دستور‌ها و آموزه‌های قرآن کریم و ارادت و محبت به «پیامبر اسلام (ص)» دعوت کرده اند. ایشان به عنوان پیشگام وحدت اسلامی بوده و نقش پررنگی را در تقویت یکپارچگی امت اسلامی ایفا کرده‌اند.

حیدری رویکرد جامعه امروز پیرامون وحدت اسلامی را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: توجه به مشترکات و تکیه بر آن‌ها مهمترین رویکرد در هفته وحدت است از سوی دیگر ایجاد فضای علمی برای بررسی برخی از اختلافات نظر‌ها زمینه را برای کمرنگ شدن فاصله‌ها فراهم کرده، زیرا هدف «پیامبر اکرم (ص)» که همان ایجاد وحدت را به دنبال دارد.

منبع: میزان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: دانستنی ها ی مذهبی

تاريخ : شنبه 27 / 2 / 1401 | 8:51 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.