حسین و پیامبر راستین
از ولادت حسین بن علی علیهماالسلام که در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله که شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفی که پیامبر راستین اسلام صلی الله علیه و آله درباره ی حسین علیه السلام ابراز می داشت، به بزرگواری و مقام شامخ پیشوای سوم آگاه شدند.
محبتی که در دل شیعیان و دوستداران شهید کربلاست ، بجاست که آنان را به همرنگی و همسویی و سنخیت فکری ، اخلاقی و عملی با مولایشان بکشد و در گفتار و کردار ، شیعه حسین علیه السلام باشند ، نه تنها در ادعا و شعار
سلمان فارسی می گوید: دیدم که رسول خدا صلی الله علیه و آله حسین علیه السلام را بر زانوی خویش نهاده او را می بوسید و می فرمود:
تو بزرگوار و پسر بزرگوار و پدر بزرگوارانی، تو امام و پسر امام و پدر امامان هستی، تو حجت خدا و پسر حجت خدا و پدر حجت های خدایی که نه نفرند و خاتم ایشان، قائم ایشان (عج) می باشد. (5)
بارها رسول گرامی حسن و حسین را به سینه می فشرد و آنان را می بویید و می بوسید. (6)
ابو هریره که از مزدوران معاویه و از دشمنان خاندان امامت است در عین حال اعتراف می کند که:
رسول اکرم صلی الله علیه و آله را دیدم که حسن و حسین علیهماالسلام را بر شانه های خویش نشانده بود و به سوی ما می آمد، وقتی به ما رسید فرمود: هر کس این دو فرزندم را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که با آنان دشمنی ورزد با من دشمنی نموده است. (7)
عالی ترین،صمیمی ترین و گویاترین رابطه ی معنوی و ملکوتی بین پیامبر و حسین را می توان در این جمله ی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله خواند که فرمود:
حسین از من و من از حسینم. (8)
شیعه واقعی امام
شیعه یعنی پیرو . پیروی در فکر ، عمل ، اخلاق ، مواضع سیاسی و عقاید دینی . گرچه شیعه حسین علیه السلام، شیعه علی و ائمه دیگر علیهم السلام نیز هست و تشیع ، در خط ائمه و اهل بیت بودن است ، اما حسین بن علی علیهما السلام در ابعاد خاصی که زندگی و جانش را بر سر آنها نهاد ، حالت الگویی دارد و اسوه است .
از ولادت حسین بن علی علیهماالسلام که در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله که شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفی که پیامبر راستین اسلام صلی الله علیه و آله درباره ی حسین علیه السلام ابراز می داشت، به بزرگواری و مقام شامخ پیشوای سوم آگاه شدند
آن حضرت ، برای احیاء دین قیام کرد و خود را فدای راه خدا ساخت . شیعه او نیز باید اینگونه باشد . شیعه سیدالشهداء ، باید در خصلتهایی و اعمالی چون : خودسازی ، خداترسی ، گناه گریزی ، تقوا ، اطاعت امر خدا ، امر به معروف و نهی از منکر ، اقامه و احیاء نماز ، تلاش در مسیر رضای حق ، جود و کرامت ، عزت نفس ، گریز از ذلت و زبونی و سازش با طاغوتها و حکومتهای ستم ، مبارزه با باطل ، جهاد و شهادت ، روحیه ایثار و شهادت طلبی ، قاطعیت و صلابت در راه عقیده و ... به آن پیشوای شهید تأسی کند . این ، راه حسین و راه پدران و فرزندان حسین علیهم السلام است و شیعگی یعنی دینداری و ورع .
از انبوه روایات مربوط به اوصاف شیعه ، تنها به یکی اشاره می کنیم:
امام صادق علیه السلام به مفضل فرمودند: از فرومایگان بپرهیز ، چرا که شیعیان علی علیه السلام شکم و شهوت خود را حفظ می کنند و اهل جهادند و تلاش برای خدا و امید پاداش از خدا دارند و از کیفر او بیم دارند. (9)
امام علیه السلام نیز هنگام حرکت از مکه به سوی کربلا ، کسانی را به همراهی خویش در این سفر مقدس و نهضت خدایی دعوت کرد که اهل فداکردن جان در راه ائمه که راه خداست باشند و شوق دیدار الهی در دلشان باشد. (10)
محبتی که در دل شیعیان و دوستداران شهید کربلاست ، بجاست که آنان را به همرنگی و همسویی و سنخیت فکری ، اخلاقی و عملی با مولایشان بکشد و در گفتار و کردار ، شیعه حسین علیه السلام باشند ، نه تنها در ادعا و شعار .
پی نوشت:
1) امالی شیخ طوسی، ج 1 ، ص 377.
2) شبر بر وزن حسن و شبیر بر وزن حسین و مشبر بر وزن محسن نام پسران هارون بوده است و پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله فرزندان خود حسن و حسین و محسن را به این سه نام نامیده است. تاج العروس، ج 3 ، ص 389؛ این سه کلمه در زبان عبری همان معنی را دارد که حسن و حسین و محسن در زبان عربی دارد. لسان العرب ، ج 6 ، ص 60.
3) معانی الاخبار، ص 57.
4) کافی، ج 6، ص 33.
5) مقتل خوارزمی، ج 1، ص 146؛ کمال الدین صدوق، ص 152.
6) ذخائر العقبی، ص 122.
7) الاصابه، ج 11، ص 330.
8) سنن ترمذی، ج 5، ص 324؛ این روایت، از کتابهای اهل تسنن نقل شد تا برای آنها هم سندیت داشته باشد.
9) سفینة البحار ، ج 1 ، ص 723.
10) لهوف ، ص 53.
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
منابع:
سایت حوزه.
کتاب : فرهنگ عاشورا ، محدثی، جواد.
نظرات شما عزیزان: