منظور از صلاة (نماز) در آیه قرآن که اوقات نماز را بیان می کند، دعا و استغفار یا نماز است؟
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26049
بازدید دیروز : 4473
بازدید هفته : 31231
بازدید ماه : 157935
بازدید کل : 11214786
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 9 / 4 / 1397

شرح پرسش:
آن گاه که خورشید غروب کند دیگر برای نماز عصر فرصتی نیست. همچنین هر گاه خورشید طلوع نماید موقع نماز صبح گذشته است. اما سؤال این جا است که منظور از این صلاة آیا نماز است یا دعا و استغفار؟

پاسخ :
آیاتی که درباره اوقات نمازهای واجب روزانه است، در چند سوره قرآن وارد شده و به چند دسته تقسیم می شوند. در آیه 238 سوره بقره،[1] تنها اشاره به وقت یک نماز دارد؛ نماز وسطى که در این آیه آمده است، طبق تفسیر صحیح، همان نماز ظهر است‏.[2] گاهى اشاره به وقت سه نماز از نمازهاى پنج گانه کرده؛ مانند آیه 114 سوره هود که می فرماید: "وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْل‏"، که "طرف النهار" اشاره به نماز صبح و مغرب و "زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ" اشاره به نماز عشا است.[3] گاهى اوقات هر پنج نماز را اجمالا بیان مى‏کند که آیه 78 سوره اسراء آن را بیان می کند. در این آیه می فرماید: "نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکى شب [نیمه شب‏] برپا دار و همچنین قرآن فجر [نماز صبح‏] را چرا که قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است‏".
اگر چه در قرآن کریم کلمه "صلاة" به معنای دعا هم استعمال شده است،[4] ولی در آیاتی که گذشت به معنای اصطلاحی آن یعنی نماز آمده است. البته نماز نیز شامل دعا و تسبیح است.
پی نوشت:
[1] "حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی".
[2] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏12، ص223، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1374.
[3]همان، ص 223.
[4] به عنوان نمونه در این آیه خداوند می فرماید: "وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ" که کلمه "صلاتک" به معنای "دعا" آمده است. توبه، 103. نک: طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 1، ص 266، کتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375 ش.
منبع:islamquest.net



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی