سؤال: اگر گفتن سه بار ذكر سبحان الله در ركوع باعث شود از امام جماعت عقب بيفتد، آيا مى تواند به گفتن يك بار اكتفاء كند؟
جواب: مى تواند قصد فُرادى كند و مى تواند به تبعيت خود ادامه دهد و اين مقدار تأخير مُضر نيست.
والله العالم
سؤال: مادرى به همراه بچه در شكم خود در يك تصادف رانندگى از دنيا رفته است، آيا لازم است بچه را از داخل شكم مادر خارج و جداگانه دفن كنند، يا اين كه مادر و بچه را به همان صورت دفن كنند؟
جواب: به همان صورت زن را دفن كنند .
والله العالم
سؤال: دليل بر وجوب تقليد چيست؟
جواب: تقليد از مقوله رجوع جاهل به عالم مى باشد كه اصل حاكم بر زندگى انسان ها است و سيرۀ متشرعه بر أخذ احكام از عالمان و فقها برخاسته از همان اصل عقلايى است.
والله العالم
حضرت آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به چند استفتاء در خصوص حکم خوردن و آشامیدن از منزل کسی که خمس نداده و نیز برخی مسائل پیرامون خمس نظر خود را بیان کردهاند.
خوردن و آشاميدن در منزل شخصي كه خمس و زكات اموالش را نمي دهد چه حكمي دارد؟
اگر يقين به تعلق خمس به اموالي كه مورد ابتلاء شخص است نداشته باشد، تصرف اشكال ندارد، و در صورت يقين، با اجازه حاكم شرع و پرداخت خمس بعداً، تصرف جايز است.
اگر کسى با عين پول خمس داده نشده، لباس خریدارى کند و در آن نماز بخواند حکم آن چیست؟
تا حاكم شرع معامله انجام شده را اجازه ندهد لباس در ملك فروشنده باقى است، پس چنانچه بدون احراز رضايت فروشنده در آن نماز بخواند، بنا بر احتیاط نمازش باطل است.
دو نفر با یکدیگر قرار مىگذارند، که هر سال براى فرار از خمس تمام اموال خود را به یکدیگر ببخشند، آیا این کار جایز است؟
با این کار خمس از آنها ساقط نمی شود. مگر اینکه واقعاً قصد هبه کرده باشند، به گونه ای که اگر طرف مقابل در مال تصرف کرد و مال را برنگرداند ادعایی نداشته باشد. مانعی ندارد.
آیا مکلف میتواند سهم سادات را خودش بدون اجازه مرجع تقلید به فقیر سیّد بدهد؟
اجازه لازم است
سؤال: اگر فردی در جریانی، شاهد ماجرا باشد و بتواند گواهی دهد و این گواهی در رأی دادگاه تاثیر داشته باشد و غیر از او فرد دیگری که گواهی دهد نباشد، در صورتی که از آن شخص برای ادای شهادت در دادگاه دعوت شود، آیا ادای شهادت بر او واجب عینی است؟ و اگر این شخص به هر دلیل از حضور در دادگاه خودداری کند، آیا قاضی وظیفه دارد برای أخذ شهادت نزد شاهد برود یا خیر؟.
جواب: در فرض سؤال ادای شهادت بر آن شخص واجب عینی است و قاضی وظیفه دارد او را به دادگاه احضار کند.
سؤال:
احتراما در صُور ذیل حکم خواستگاری از زن، با اشاره (تعریض) و تصریح به ازدواج از طرف همسر و یا شخص دیگر نسبت به زن شوهر دار و یا زنی که در دوران عده به سر می برد، مرقوم فرمایید؟.
1- زن شوهردار به عقد دائم یا موقت؟.
پاسخ: نه اشاره و نه تصریح به ازدواج جایز نیست. (و لو اشاره و یا تصریح را معلّق بر زمان جدا شدن از شوهر کند.)
2- زنی که در عِدّه طلاق رِجعی به سر می برد؟.
پاسخ: اشاره و تصریح به ازدواج فقط از طرف شوهر سابق جایز است ولی از شخص دیگر جایز نیست
3- زنی که در عِدّه بائن (مانند خُلع، وفات، فسخ و...) به سر می برد؟.
پاسخ: اشاره برای همسر سابق (غیر از عِدّه وفات که همسر سابق وجود ندارد) و غیر او اشکال ندارد ولی تصریح به ازدواج فقط از طرف شوهر سابق جایز است.
4- زنی که سه مرتبه طلاق داده شده است و در عِدّه به سر می برد؟.
پاسخ: اشاره از طرف همسر سابق و غیر او اشکال ندارد ولی تصریح به ازدواج از هیچکدام جایز نیست
5- زنی که نُه مرتبه طلاق داده شده و بر زوج حرام ابد شده و در دوران عِدّه به سر می برد؟.
پاسخ: تصریح به ازدواج نه از همسر سابق و نه از غیر او جایز نیست ولی اشاره از طرف غیر همسر سابق اشکال ندارد.
نکته:
1- مراد از اشاره این است که لفظی بگوید که تصریح در ازدواج نباشد و غیر از ازدواج معنای دیگری را برساند (مثل اینکه غصه نخور، خاطرخواه داری و مانند آن) و مراد از تصریح لفظی آن است که جز معنای ازدواج نرساند (مثل اینکه بگوید من آماده ام با تو ازدواج کنم.) 2- پاسخ دادن زن نیز تابع احکام پیشنهاد خواستگار است در مواردی که در بالا ذکر شد و حرام است باید از جواب دادن پرهیز کند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
سئوال:
عده ای از دختران و پسران نامحرم با اعتقاد به اینکه رضایت قلبی جهت ازدواج دائم یا موقت کافی است و نیازی به خطبه عقد نمی باشد اقدام به زندگی مشترک در کنار هم و برقراری روابط زن و شوهری بدون عقد شرعی می نمایند؛ لطفا نظر مبارکتان را در مورد این کار که در اصطلاح برخی به ازدواج سفید نام گرفته است در سوالات ذیل مرقوم فرمایید؛ با تشکر و احترام
1-آیا صرف رضایت دختر و پسر نامحرم برای زندگی در کنار هم به معنای محرمیت بوده و کفایت از صیغه عقد دائم و یا موقت می کند؟
2-آیا ازدواج دختر باکره بدون اذن ولی او صحیح است؟ و مراد از دختر باکره چیست؟
3- در صورتی که دختر و پسری قبلا با جهل به لزوم خواندن عقد ازدواج و بدون اطلاع پدر دختر رابطه جنسی داشته اند برای حفظ آبرو می توانند بدون اطلاع پدر دختر در حال حاضر خودشان عقد شرعی بخوانند؟
پاسخ:
1- بدون شک رضایت قلبی کافی نیست و چنین ارتباطی، ارتباط نامشروع است و به عقیده ما نام ازدواج بر آن صحیح نیست خواه سفید باشد یا سیاه
2- ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نبوده و ازدواج باطل است و منظور از باکره دختري است که قبلا با اجازه ولی شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه
3- در فرض سوال عقد بدون اذن ولی دختر صحیح نیست
سؤال: فردی وام خرید مسکن گرفته و قصد دارد با آن، وام قبلی که برای خرید مسکن گرفته است را تسویه نماید؛ حکم آن چیست؟.
جواب: وام باید مطابق قراردادی که در مورد آن شده است (در فرض سوال خرید مسکن نه پرداخت بدهی مربوط به وام قبلی مسکن) مصرف شود و این کار اشکال دارد.
*درآمد حاصل از برداشتن ابروی مردان
سؤال: آیا پولی که آرایشگر ها از طریق برداشتن ابروی مردها کسب می کنند، حلال است؟.
جواب: جايز نيست مردان خود را شبيه زنان کنند و در آمد حاصله از این کار نیز خالی از اشکال نیست.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
*آیا رهن تنها بدون دریافت هیچ گونه اجارهای ایراد دارد؟
اگر حقیقت رهن باشد، اشکال ندارد، یعنی مبلغی را به شخصی قرض بدهد و طرف هم خانه خود را به عنوان رهن در اختیار او بگذارد و به او اجازه استفاده از خانه را بدهد.
*چگونه می شود به رهن خانه خمس تعلق نگیرد؟
اگر رهن از پولی باشد که اگر صرف در مؤونه نشود، باید خمس آن را داد راه فرار و چاره ای که خمس ندهید وجود ندارد.
*رهن دادن کامل منزل بدون اخذ اجاره و فقط در مقابل وجه نقد پیش چه حکمی دارد؟
اگر قرض به شرط سکنی باشد حرام است.
*آیا آنچه که بین مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلانی پیش پرداخت می کنند ودیگر از اجاره ماهانه معاف هستند ودر پایان انقضاء اجاره مبلغ را پس میگیرند آیا شرعیت دارد ؟
این کار حرام است وسکنای در آن منزل سود پول است وجایز نیست .
*آیا مرتهن می تواند عین مرهونه را به راهن اجاره دهد ؟
مرتهن مالک نیست که اجاره دهد، بلکه عین مالک راهن است و منافعش در اختیار او است و می تواند در آن تصرف کند به نحوی که با حق رهانت منافات نداشته باشد .
*اگر ملکی رهن واقع شود و شرط شود که راهن در این مدت هیچگونه حق تصرف در آنرا ندارد چنانچه آنرا معامله کند عقد صحیح است یا خیر ؟
اگر مرتهن آن وارد کند باطل است و اگر اجازه دهد صحیح است .
*اگر مغازه مرهونه در قبال پولی که به او داده شده بخود صاحب مغازه یعنی راهن اجاره داده شود صحیح است یا خیر ؟
منافع مغازه ملک او است و او می تواند بدون اجرت از آن استفاده کند ، و اجاره دادن آن باطل است، چون مالک نیست .
*اگر منزلی را رهن کنیم و در آن ساکن شویم چه حکمی دارد ؟
اگر رهن قرض بدون اجاره باشد سکنای آن خانه ربا و حرام است . و همچنین اگر قرض بشرط باشد و اگر اجاره بشرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست .
*گرفتن اجاره و رهن برای منازل آیا شرعا جایز است ؟
جایز است و تصرف در عین مرهونه بدون اذن رهن جایز نیست .
سؤال: برخی دستگاه های تلفن همراه قابلیت ضبط صدای مکالمه طرف مقابل را بدون اطلاع او دارند، حکم این کار چیست؟
پاسخ معظم له: در فرض سوال این کار حرام است، مگر این که قبلاً به شخص اطلاع دهند و او رضایت دهد و یا توسط مراکز مُجازی صورت گیرد که به خاطر ضرروت انجام این کار برای آن ها بلامانع است.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
سؤال:
احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید. و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟.
پاسخ معظمله:
سه روز، 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
نظرات شما عزیزان: